Ortografia i epistolografia

Autor: Marek Pokulniewicz (mpokul_at_sejm.gov.pl)
Data: Mon 31 Mar 1997 - 22:47:19 MET DST

Czesc,

Czy ktos moze z czytajacych mogly zrobic taka grupe news'owa, tak zwana
moderowana, ktora skupialaby ludzi piszacych poprawnie listy i na dodatek
zgodnie z zasadmi ortografii i gramatyki polskiej? Od pewnego czasu - po
przeczytaniu duzej ilosci korespondencji elektonicznej - nie wiem jak sie
poprawnie pisze niektore wyrazy po polsku! Do tego ten dziwaczny sposob
wyrazania swoich uczuc w listach: :-) lub :-( i inne takie! Wybaczcie, ale
to mi przypomina filmy rodem z USA gdzie jak jest cos wesolego to w tle
slychac smiech. W koncu odbiorca moze sie nie polapac, ze nalezy sie
smiac. Odczuwam potrzeba wymiany korespondencji z ludzmi, ktorzy potrafia
pisac w miare po polsku. Moze byc bez polskich znakow. Oczywiscie brak
polskich znakow moze powodowac niekiedy zabawne nieporozumienia. Chocby
takie jak siwiecenie jajek. I nie wiadomo czy one maja swiecic czy byc
/swi/econe. Ja - jak widac - nie uzywam polskich znakow. Z dwoch powodow:
1. Od dawna sie przyzwyczailem ze ich nie ma ( kiedys byla cyrylica na
klawiaturze ale nie bylo znakow polskich - szczesliwie ten okres minal).
2. Czasem pisze i odbieram korespondencje w miejscach lub urzadzeniach
ktore nie maja polskich znakow. I nie jest proste ich zainastalownie. Na
przyklad sa monitry typu VT52 i tam bez programowania pamieci stalej sie
nie da zmienic znakow.

Sam bym zalozyl taka grupe ale nie mam az tyle czasu po pierwsze a po
drugie - chyba istotniejsze - nie potrafie.

Pozdrowienia poswiateczne,

Marek Pokulniewicz