Re: O podstawie prawnej...

Autor: Artur Bartnicki (archie_at_igo23.igo.wroc.pl)
Data: Wed 19 Feb 1997 - 14:23:40 MET

UFF! Zmęczyła mnie ta dyskusja, to się włączę.

Nie tak dawno ktoś pisał bardzo słusznie, że Internet w całości
to tak naprawdę byt powstały poprzez połączenie wielu sieci, z
zachowaniem ich odrębności i wszelkich wynikających z tego
konsekwencji. Praktycznie wynika z tego SUWERENNOŚĆ administratora
i/lub właściciela sieci nad tą siecią.

Możliwość działania pewnych ludzi poza granicami ich sieci nie
wynika z żadnych aktów prawnych! Wynika z prostego faktu, że
inni administratorzy/właściciele stykający się z przejawem
działania danej osoby zgadzają się na automatyczne akceptowanie
działań tej osoby. Przy czym ta zgoda niemal zawsze może być
selektywnie wycofana, jeśli wspomniana osoba zacznie działać
w sposób nieakceptowalny.

Tyle przydługiego i ogólnego wstępu, teraz szczegóły.

Piotr Skulski wrote:

> Andrzej Bort wrote:
> (...)

> A o jakich? Ja mowie o jednej kategorii: o ludziach, ktorzy _wylacznie_
> sami sobie przyznaja prawo do oceny co jest naduzyciem sieci, a co nie.
> I na tej jedynie podstawie podejmuja dzialania represyjne.

Oni przyznają sobie prawo do decydowania, co jest nadużyciem w ICH
sieci. INNI akceptują ich decyzje w swoich sieciach.

> No to ja jestem wyjatkiem. Ani nie falszuje adresu, ani nie wysylam
> spamu. Nie zgadza sie Pan? Panskie prawo. Ale ja sie powoluje na
> definicje funkcjonujace w Internecie, a nie w glowach administratorow. A
> przypominam, ze to nie administratorzy stworzyli Internet.

Stworzyli (bo stworzyli sieci, które wchodzą w ich skład oraz
połączenia między nimi).
A "Internetu" jako bytu całościowego nie stworzył NIKT (i dlatego
też nikt nie będzie w stanie pojedynczym aktem woli go "zamknąć".

[ciach]

Może odniosę się do tego, co spowodowało całą dyskusję - do newsów
i tego, któ tym "rządzi" według własnego widzimisię.

Administrator serwera news MA PRAWO skasować na SWOIM serwerze
niechciany przez niego artykuł. Według własnego widzimisię.
Może ten artykuł skasować poprzez wysłanie 'cancel message',
który zostanie przekazany innym serwerom news współpracującym
z danym. I teraz najlepsze

Artykuł z innych serwerów news, które otrzymały 'cancel message'
zostanie skasowany WYŁĄCZNIE WTEDY, gdy administratorzy tych
serwerów ZGODZĄ SIĘ (poprzez wpis w konfiguracji), żeby nasz
administrator taki komunikat, dotyczący danej grupy wysyłał.

Czyli możliwość działania nie jest stworzona przez bycie
administratorem, ale przez ZGODĘ innych administratorów.
Ja, będąc administratorem, mogę zmodyfikować konfigurację
serwera w taki sposób, że NIKT nie będzie mógł przysyłać mi
cancel. Natomiast:
1) nie mogę zmusić innych, żeby w swoich sieciach też tak zrobili
2) NIE mogę zmusić owego wrednego administratora, żeby tych
canceli nie wysyłał.

Mogę za to:
1) próbować skłonić mojego DOSTAWCĘ, żeby też odrzucał cancele, lub
zmienił źródło, z którego przychodzą doń newsy.
2) zmienić źródło, z którego przychodzą DO MNIE newsy (np. zmienić
serwer)
3) stworzyć własną sieć serwerów news, w których obowiązują MOJE
reguły, i tam szaleć do woli. Ryzykuję tym, że inni nie będą chcieli
korzystać z usług moich serwerów...

Należy zdać sobie sprawę z podstawowego założenia - że
Internetem nie da się sterować zasadami zbliżonymi do/wywiedzionymi z
prawa cywilnego lub karnego, bowiem nie jest to w żadnym razie
jednorodne (pod względem prawnym) środowisko. Internet (podobnie jak
Outernet :-) ) jest zbiorem w dużej mierze suwerennych jednostek,
więc regulacje obowiązujące będą ideowo bliższe prawu międzynarodowemu.

Uff. Ale długie wyszło.

    Artur "Archie" Bartnicki work: (0-71) 48 81 93
    mailto:archie_at_igo23.igo.wroc.pl home: (0-71) 21 92 71