Re: Spam i crossposting

Autor: Grzegorz Szyszlo (znik_at_avalon.wbc.lublin.pl)
Data: Thu 06 Feb 1997 - 14:10:38 MET

Jaroslaw Zielinski <jz_at_it.com.pl> wrote:
>Slyszalem juz kilka razy pojecia e-mail spam, Usenet spam, crossposting.
>Co one dokladnie znacza? Czy jest jakas przyjeta definicja? Na ile te
>zjawiska sa grozne? Jak mozna sie przed nimi bronic prywatnie, ile
>obrony daje system serwerow Usenet?

>Jaroslaw Zielinski
>http://winter.it.com.pl/ - Projekt WInter

>Jaka jest granica miedzy informacja o czyms a spamem?

generalnie, spam jest to informacja nieporzadana, czyli szum informacyjny.
lecz jest to szum specjalnego rodzaju, cos w rodzaju niechcianego "goscia".
Postawie te sprawe inaczej..... Lubisz domokrazcow ? Co robisz jak taki do
ciebie sie przywlecze i za wszelka cene chce cos ci sprzedac ?
Wiekszosc spamow na tym wlasnie polega. Ktos wykorzystuje siec po to,
aby prowadzic bardzo nieelegancko swoja dzialalnosc zarobkowa. Wysyla
swoje listy wszedzie, gdzie wlezie. Na grupy, zupelnie nie zwiazane z tematem
dzialalnosci danej osoby. Przyklady:

oferta zakupu tanich plyt cdrom, wyslana na pecet. grupa pecet nie jest
przeznaczona do wymiany ofert, lecz do dyskusji o oprogramowaniu i sprzecie.
Dalej. grupa www (na razie nie ma jeszcze zbyt wielu protestow). ktos
wysyla list "obejrzyjcie strone http://blablabla/". spam, lecz ten jest
znosny. ale jednak spam. bo na grupie www omawia sie sprawy zwiazane z www,
a nie reklamuje strony, jakiekolwiek by one nie byly. chyba ze to by bylo
przy okazji, "mam problem z jakas tam konstrukcja. brzydko to wyglada, co
moge zrobic, macie adres http:///blabla". to juz ujdzie.

inny przyklad. na liste "polityka" ktos wysyla 10 sztuk listu
o tresci "Pan Zenobi to wariat, a reszta moze sie ....". To tez spam,
czyli szum informacyjny (informacja niepozadana, niechciana, niezwiazana
z tematyka danej grupy).

Albo nawet jeszcze inaczej. masz sobie prywatne konto email. i nagle, ni stad
ni z owad przychodzi do ciebie niewiadomo skad list: "u nas mozesz b.tanio
kupic pamieci RAM. wystarczy ze podasz blablabla. nasz tel, fax....".
List do ciebie przyszedl, mimo ze wczesniej wogole do tego kogos doslownie
nic nie pisales.

To wszystko trudno ujac w jedna, prosta i jednoznaczna definicje.