Re: Czy moga namierzyc ?

Autor: Marcus Kline (marcus_at_digicron.com)
Data: Wed 05 Feb 1997 - 03:02:48 MET

On 3 Feb 1997 21:27:16 GMT, "Sebastian Malarz"
<sebmal_at_petex.bielsko.pl> wrote:

>Reklamacja transakcji dokonywana jest przez organizacje platnicza
>(np. VISA dla kart VISA) i jest jednakowa dla kazdego panstwa.

Zanim piszesz przeczytaj kilka poprzednich postingow to
przekonasz sie ze tak nie jest.

>Mozna reklamowac np. transakcje dokonana w sklepie, bo zawsze istnieje
>np. mozliwosc porownania podpisu.
>
>Ale jezeli na moim wyciagu bankowym bedzie widniala pozycja, ktorej nie
>dokonalem a okaze sie, ze byla to transakcja w internecie to
>nie mam szans udowodnic, ze to nie ja dokonalem takiej transkacji,
>a poniewaz istnieje wtedy "domniemanie jej dokonania" przeze mnie
>to reklamacja jest odrzucana i naliczane sa wysokie koszty
>postepowania.

Wedlug tradycji prawnych w USA nie istnieje cos takiego jak
"udowadnianie niewiny". Jezeli ktos jest oskarzony to "udowadnia
sie wine" i nie robi tego oskarzony. Specyficznie do
nieautoryzowanych transakcji bez uzycia fizycznej karty
kredytowej (w internecie, przez telefon, i podobnie) prawo nie
przewiduje mozliwosci strat dla wlasciciela karty kredytowej w
USA.

>Podczas sprawdzania reklamacji organizacja wychodzi z zalozenia,
>ze dokonalem transakcji osobiscie i jezeli nie znajdzie dowodu,
>ze tak nie bylo to reklamacje odrzuca - a w przypadku transakcji
>internetowej trudno bedzie udowodnic, ze to nie ja - bo jak ?

Pomimo ze kraje wzorujace sie kodem Napoleonskim stasuja nieco
inne zasady to nawet tam napewno uzytkownicy kart kredytowych
maja wiecej praw niz ci sie wydaje. W przeciwnym wypadku dawno
temu zaprzestano by uzywania kart kredytowych i wymyslono cos
bezpieczniejszego.

Jak dotad najbezpieczniejsza forma zaplaty dla konsumenta w USA
jest karta kredytowa i zakupy przy uzyciu kart kredytowych maja
szereg dodatkowych zalet niespotykanych w zadnych innych formach
zaplaty.

--
Marcus Kline
marcus_at_digicron.com