Re: Zludny darmowy dostep

Autor: Jarek Lis (lis_at_ict.pwr.wroc.pl)
Data: Mon 06 Jan 1997 - 16:21:24 MET

In pl.listserv.polip Bernard Malinowski <bernard_at_free.polbox.pl> wrote:
: >Nieprawda. Wystarczy rozsadna polityka antymonopolowa. Tak jak
: >istnieje np. w USA. Ktora nic nie ma wspolnego z komunizmem.

: a na czym polega rozsadna polityka antymonopolowa w USA ?

Uwaga - przez wiele lat ta polityka polegala na pilnowaniu dwoch
monopolistow - Bell i AT&T, zeby z jednej strony nie podwyzszali cen
'public utilities', a z drugiej strony - zeby ich nie zanizali, zwalczajac
konkurencje...

Tak swoja droga - bardzo chetnie bym sie dowiedzial od kogos szeroko
zorientowanego ile tak naprawde kosztuje telefon w USA.
Uprzedzam, ze sa rozne taryfy w zaleznosci od tego czy to 'home',
'bizness', czy 'home office'.

Sugestia - 'biznes' placi wiecej i doplaca do 'zwyklych' ludzi...

: Biarac pod uwage wysokie ceny za polaczenia tel. (podobno jedne z
: wyzszych w Europie), ruch na 0202122 powinien pokryc koszty utrzymania
: tego programu.

Trudno ocenic. biorac pod uwage, ze TPSA do tej pory bylo zadowolone
ze stawki 16gr/impuls - w domysle pokrywa to ich koszty, to pytanie czy sa
nadal zadowoleni - jesli ludzie pokrywaja koszty, a trzeba bylo zainwestowac
pieniadze...

: Dziwi mnie nazywanie TPSA monopolista w kontekscie uslug Internetowych
: :-O, no moze sa obszary w Polsce (ktos tu o tym pisal) gdzie jest to
: jedyny provider dostepny lokalnie ...

A nie widzisz typowej monopolistycznej praktyki? TPSA kupila modemy,
udostepnia je za darmo ... i niniejszym zwalcza kazda konkurencje, ktora
usiluje wystawic pule modemow. Oraz wbija noz w plecy tym, co w pule
modemow wlasnie zainwestowali...
Klasyczny przyklad dla urzedu antymonopolowego..

: >>Za kilka lat na rynku
: >>uslug sieciowych beda telewizje kablowe. Za kilka lat dzisiejsze
: >>obawy beda pewnie takie malutkie w porownaniu z innymi problemami.
: >
: >Tak? A skad taka pewnosc? Najpierw musza dostac odpowiednie papiery. A
: >jesli TP SA zacznie oferowac uslugi tez przez kablowke? Przeciez ja na
: >to stac. I znowu: wygra z kazda kablowka, bo jest wieksza i ma
: >poparcie wladz.

Z punktu widzenia uzytkownika - jesli TPSA opanuje kablowke i zacznie
udostepniac internet tak jak sie spodziewamy: za 20zl miesiecznie,
w porywach 10Mbps, nielimitowany dostep bez prawa wystawiania wlasnych
serverow [czyt - mozna, ale za osobne pieniadze] - to niech sobie
monopolizuje.
W zasadzie wcale nie musi w tym celu opanowywac kablowek - wystarczy
odpowiednio ustawic taryfe - i tak jak w USA internet po kablowce straci
wiekszosc swojego uroku...

: >>>Jesli rzeczywiscie typowi providerzy popadaja (bo z samych kont
: >>>pocztowych providerzy nie wyzyja -- sam mozesz sobie policzyc 20 zl x
: >>>ile?) to nie bedziesz mial zadanego wyboru.[...]
: Dziwny to producent obuwia, ktory obawia sie producenta sznurowadel
: ... ;-))) Moze nie jest producentem obuwia, moze ma taki szyld aby
: dodac sobie prestizu ? Jezeli anonimowe IP i komutowany dostep
: zarznie komercyjnych providerow, to przepraszam ale moze niewlasciwie
: obrali oni sobie rodzaj dzialalnosci gospodarczej ...

Obrali dobrze - nie przewidzieli jedynie ze TPSA sie do nich dobierze...

Powtorze po raz kolejny - providerzy posiadajacy pule modemow powinni
wystapic do TPSA z rozszczeniem o wplacanie na ich konto powiedzmy
10% pieniedzy wplacanych do TPSA przez dzwoniacych do ich puli modemow.
Pod grozba wystapienia ze skarga do urzedu antymonopolowego.

TPSA powinna chetnie na taki uklad pojsc - jesli 0,202122 jest dla nich
oplacalny, to rownie oplacalne powinno byc dzwonienie przez ludzi do innych
providerow, bez potrzeby wystawiania wlasnej puli modemow. Do negocjacji
pozostaje jedynie, czy to ma byc 10%, 5%, czy 20%.
Jesli TPSA sie to nie oplaca - to dowodzi ze mamy do czynienia z klasycznym
monopolistycznym dumpingiem.

Obawiam sie tylko, ze reakcja bedzie podniesienie przez TPSA cen za
telefonowanie pod 0202122, co bedzie rozsadne dla providerow, ale
niezbyt dla uzytkownikow :-(.

: >>P.S. Ja TP S.A. za 0202122 dziekuje.

Chyba nie tylko Ty.

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |