Re: Re: Re: Glos w sprawie dostępu przez TPSA

Autor: Konrad Plich (konradpl_at_zt.piotrkow.tpsa.pl)
Data: Sat 04 Jan 1997 - 16:41:03 MET

On Sat, 4 Jan 1997, Wojciech Myszka wrote:

> Pozwole sobie poraz ostatni (przysięgam) zabrać głos w tej sprawie:
> 1. TP SA zarabia na tej usludze (mam nadzieje, ze nikt nie ma
> wątpliwości :)
Natomiast na tym ze nie ma u siebie mozliwosci pisania na news traci.
> 2. Jest to usługa niewątpliwie pożyteczna :-)
Cieszy mnie ze przynajmniej tyle.
> 3. TP SA poza dostępem do cudzych zasobów nie daje nic więcej!
Chcialem zauwazyc ze to dozyc popularne podejscie. NASK w swojej sieci
tez nic nie ma (no moze niewiele) a 99% zasobow to zasoby KLIENTOW NASK.
> 4. Dzięki przeprowadzonej dyskusji na stronie www.tpnet.pl Konrad będzie
> mógł umieścić informacje:
> + jeżeli pragniesz korzystać z newsów, nie zaglądaj na komputer
> news.tpnet.pl tylko (i tu parę adresów, które pojawiły się w
> dyskusji).
> + jeżeli chcesz korzystać z IRC (i tu kolejne adresy)
> + gdy pragnież używać cache (tu adres i uwagz: odciążysz w ten sposób
> nasze łącze ze światem)
> + darmowe adresy e-mail (i tu adres)
> + połączenie kosztuje (i tu lista z wyjaśnieniem gdzie ile).
I tu jest wlasnie problem. Dokladnie na tej liscie rok temu zostalem
napadniety ze TP S.A. dopuszcza uzytkownikow anonimowych.
Po burzliwej dyskusji ustalono ze przy braku dostepu do masowych uslug
(news, irc) jest to dopuszczalne, przynajmniej w porownaniu z
konsekwencjami innych rozwiazan.
W wyniku takiego nacisku polip'a wlasnie TP S.A. zablokowala dostep do
News na swoich serwerach i poprosila o to innych.
Dzisiaj robi sie na tym samym forum z tego zarzut. Ja sie zgadzam ze
jesli ktos jeden daje dostep dla domeny tpnet.pl to blokowanie tego przez
innych jest raczej bez sensu, ale przestrzeganie prawa "jak nikt nie
patrzy" jest tez bez sensu a staram sie go mimo to przestrzegac.
I na koniec zarzuty o tym ze te uslugi swiadczy ktos inny:
IRC - trudno zebysmy go stawiali i zabronili komukolwiek uzywac :-)
News - Jedynie brak grup innych niz pl. uwazam ze niedobry. Powinno sie
to zmienic w ciagu miesiaca, gdy uruchomie wiekszy serwer.
W3cache - pol roku temu na polipie rozgorzala dyskusja o w3cache z
konkluzja ze moze pozyteczny ale ma problemy ze sciaganiem aktualnych
wersji itp. W sytuacji, gdy nasze lacza byly malo obciazone po prostu nie
mialo to sensu.
Teraz sytuacja sie zmienila i serwer wlasnie staje w CST. Oczywiscie
nastepne lacze tez powinno sie niebawem pojawic.

> Dzięki zbiorowemu wysiłkowi wielu ludzi udało się zrobić z pomysłu TP
> SA przyzwoitą usługę. A oni są kryci gdyż wystosowali do wszystkich
> list http://www.tpnet.pl/tpnet/komutowany/ograniczenia.html

Ktore powstaly na prosbe oburzonych lamaniem etykiety czytelnikow listy
polip i powoduja niepotrzebne obciazenie naszych laczy. Przy okazji
konkluzja: Po prawie roku dzialania 0202122 i BRAKU ograniczen na wielu
serwerach nic naprawde strasznego sie nie wydarzylo.
Moze rzeczywiscie pora zrewidowac swiete zasady ?

Pozdrawiam.
                                Konrad