Re: Poszukiwany polski prowajder!

Autor: A.Czajkowska (czajkow_at_atos.warman.com.pl)
Data: Tue 12 Nov 1996 - 15:25:11 MET

On 12 Nov 1996, Wojtek Rypniewski wrote:

> Tak, Polska w Sieci - to jest dopiero szczesliwe.
> To ma byc przed 'wiszeniem na drucie' czy po? :-(

Przynajmniej wiadomo, o co chodzi - "Polska na dotyk" to cos
jak motto do brajlowskiej Encyklopedii Polskiej dla niewidomych.
(encyklopedia, BTW, tez nie jest slowem rdzennie polskim
i jakos nikt sie nie upiera, zeby nazywac ja "wszechwiedka")
Jesli ten "dotyk" wzial sie od dotykania klawiatury, to
dlaczego nie "Polska Na Wcisk"? W koncu klawisze sie wciska :)
Entuzjasci (a propos, "entuzjasta" tez nie jest rdzennie
polskim slowem) uzywania myszy moga sie upierac przy
"Polska Na Klik" - a poniewaz "klik" jest rowniez kalka,
"Polska Na Pstryk". Wracajac do klawiatury,
to przeciez tez kalka, z niemieckiego Klaviatur, wiec moze
zstapic... "dotykowka"? "Wciskaczka"? "Przyciskaczka"? Czy tez innym
rdzennie polskim monstrum?

Zastanawiam sie tez, czy osoba, ktora wymyslila "wiszenie
na drucie" byla konsekwentna (kurcze, nastepny wyraz obcego
pochodzenia) i zmienila Polska OnLine na "Polska Na Drucie"?

Tu ogarnia mnie obawa, czy przypadkiem "drut" nie jest tez
obcego pochodzenia...

Za to na pewno obce korzenie ma "druk" (kalka z niemieckiego), wiec
wymieniony wczesniej "czuj druk!" jest nie do przyjecia,
powinno sie tez niewatpliwie odrzucic oparte na "druku" slowa
"drukarka" i "drukowac". "Papier" rowniez nie jest polskiego
pochodzenia... nie mowiac juz o "komputerze" czy "dysku".

Anka (imie pochodzenia hebrajskiego - mam zmienic? :( )