Re: Domeny (bylo: Rozterki matrymonialne)

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Wed 30 Oct 1996 - 17:49:55 MET

Dnia 30 Oct 96 o godz. 1:42, Maciek Sniezek napisal(a):

> Coz, to nie Wyborcza kieruje przydzielaniem i administracja domen.
> Poza tym, malo to takich w Polsce serwerow bezposrednio pod .pl
> podczepionych ? Chocby pierwszy z brzegu...:)

> Wszyscy na Wyborcza mowia potocznie - Gazeta. W kiosku: "Poprosze
> Gazete".
To chyba jakas specyfika lokalna, bo u mnie mowi sie "poprosze Wyborcza".
Jakbym powiedzial "poprosze gazete" to kioskarz by sie popatrzyl na mnie ze
zdziwieniem i zapytal "a jaka?".

Ale nie w tym rzecz. Wladek Majewski nawiazywal do dawnej dyskusji na temat
nazw domenowych, ktora toczyla sie na "polipie" chyba z rok temu. Ci ktorzy
sledzili tamta dyskusje, dobrze wiedza, do czego Wladek nawiazuje.
Pan Maciek zapewne jest nowym uzytkownikiem i nie zna tamtej
dyskusji. W takim razie polecam siegniecie do archiwum "polipa" (BTW.
prosba do administratora: czy tego archiwum nie mozna by zrobic
przeszukiwalnego jakims WAISem czy czyms takim?) Chodzilo tam o dwie sprawy:
po pierwsze, rejestrowanie domen bezposrednio w .pl. Wbrew temu, co sugeruje
p. Maciek ("nie Wyborcza kieruje przydzielaniem i administracja domen"),
domen sie nie *przydziela*. Instytucja, ktora chce miec swoja domene, *sama
wybiera*, jak sie ta domena ma nazywac, i wystepuje z wnioskiem o jej
zarejestrowanie do administratora domeny nadrzednej, a wiec w przypadku .pl -
do NASKu. Jak tu na liscie kiedys ktos z NASKu (chyba Irek Neska) tlumaczyl,
NASK podobno *nie moze odmowic* (chociaz ja wciaz nie bardzo rozumiem
dlaczego) rejestracji domeny bezposrednio w .pl, jezeli klient tak sobie
zyczy. Natomiast sa ludzie, na ktorych rejestroanie domen bezposrednio w .pl
(a nie np. w .com.pl) wciaz dziala jak przyslowiowa plachta na byka (mnie to
tez drazni, chociaz nie az do tego stopnia) i to wyraznie wyszlo w tamtej
dyskusji. M.in. Wladek Majewski jest zagorzalym przeciwnikiem domen xxxx.pl.
Druga sprawa, to sama nazwa domeny "gazeta". Otoz wiekszosc z nas uwaza, ze
nie mozna uzywac jako nazw domenowych, a wiec bylo nie bylo nazw wlasnych,
slow bedacych rzeczownikami pospolitymi, jak np. gazeta, fabryka, piwiarnia,
klub. W koncu dlaczego Wyborcza, ktora jest tylko *jedna z wielu gazet*, ma
niejako "zawlaszczyc" sobie nazwe "gazeta". Jest mnostwo innych gazet, w tym
takze takich, ktorych tytul rozpoczyna sie od slowa "gazeta". Co by Pan
powiedzial np. na domene "fabryka.pl"? "zaklad.pl"? "szkola.pl"? I tu takze
sa ludzie, ktorzy do tej pory nie moga wybaczyc GW tej nazwy domeny. Zreszta
NASK chyba wyciagnal wnisoki z przykladu GW bo o ile sie nie myle (jak sie
myle to niech mnie ktos poprawi) obecnie juz nie rejestruje takich domen
(tzn. bedacych rzeczownikami pospolitymi). Ale "sila rozpedu" "gazeta.pl"
pozostala.
Mysle, ze troche rozjasnilem sprawe?
PS. Po raz kolejny widac, ze tej liscie zdecydowanie brakuje FAQ.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl