WARMAN - z zycia wziete

Autor: cezary rozluski (cpr_at_igf.edu.pl)
Data: Fri 11 Oct 1996 - 17:11:00 MET DST

Zwykle zadko pisze na te liste, ale ja czytuje.
Zycie mnie sprowokowalo, aby opowiedziec krotka historie

Instytut Geofizyki PAN (IGF PAN) od paru lat posiada niestabilne

(ze wzgledu na odlegosc ponad 10 km) lacze galwaniczne do wezla
WARMAN'a na Ochocie.

Zaprzyjazniony Instytut Podstaw Informatyki (IPI PAN) posiada podobne

niestabilne lacze do wezla WARMAN'a na Krakowskim Przedmiesciu.

Niestabilnosc zwykle sie zwieksza po deszczu, bo taka to juz maja

nature kable galwaniczne TPSA.

Kabli TPSA nie wymienie, ale istnieja mozliwosci TCP/IP, ktore moglyby
te sprawe rozwiazac (mam na mysli protokoly dynamicznego routingu ).

IGF i IPI znajduja sie w bliskiej od siebie odleglosci, umozliwiajacej

zestawienie bezporedniego stabilnego lacza, co tez uczynily
zestawiajac lacze synchroniczne pomiedzy swoimi routerami cisco.
Nie odbylo sie to bez klopotu, bo NASK ostrzegl. ze na takie lacze
to jest wynagane zezwolenie Ministra Lacznosci.
Sprawe wyjasnilo dopiero Rozporzadzenie Ministra Lacznosci
(Dz. Ustaw Nr 118/95 ), ale to tak na marginesie.

Aby zwiekszyc stabilnosc dostepu do Internetu, oba Instytuty wystapily

do NASK/WARMAN z prosba o uruchomienie protokolu dynamicznego

routingu OSPF dla obslugi domen IGF i IPI
(jako ze teraz IGF I IPI mialy dwa punkty styku z WARMANEM ).
Pismo to bylo z grudnia 1995

To, ze na to pismo IGF PAN nigdy nie dostal pisemnej odpowiedzi, to
mnie juz przestalo dziwic, bo to nie pierwsze pismo skierowane do
WARMAN'a na ktore WARMAN nie udziela pisemnych odpowiedzi.

Poniewaz zalatwienie sprawy lezalo w interesie instytutow PAN,
zaczalem telefonicznie kontaktowac sie z operatorami WARMAN'a z
prosba o zestawienie tego dynamicznego routingu.

Z wielka niechecia P.T. Operatorzy zestawili "pseudo-dynamiczy"

routing, ktorego zasadnicza cecha bylo to, ze najczesciej zle dzialal.

Jedyna osoba, ktora potrafila go w rozsadny sposob przywrocic do

zycia byl P.T. Rafal Klauzo (dzieki Panie Rafale za wszystko co Pan
uczynil, ale mimo wszystko ten routing nadal zle dziala, a Pana
koledzy bez Pana najprawdopodobniej nie potrafia nic pomoc)
Od P.T. Rafala tez dowiedzialem sie, ze ten routing nie dziala jak
nalezy, bo niektore routery cisco w WARMANI'e maja stare wersje IOS'u.

Wlos mi sie "zjezyl" na glowie, no bo jak to jest:

WARMAN jest teleoperatorem, i uzywa OSPF'u jako podstawowego

protokolu routingowego i majac swiadomosc, ze OSPF zle dziala NIC nie

zrobil w sprawie upgrade'u oprogramowania na swoich routerach

przez prawie 10 miesiecy ?

Przez 10 miesiecy srednio raz na tydzien zmuszony bylem dzwonic

do P.T. Operatorow z prosba o przywrocenie routingu do mojej domeny.

Wykazalem przy tym ogromna cierpliwosc, nawet pomimo faktu, ze telefon

6607602 zwykle ktos odbiera dopiero po 9 rano, a w tzw weekendy

nigdy nie udalo mi sie tam dodzwonic, co oznaczalo np. odciecie

mojej domeny od swiata na 2 dni.

Biuro napraw TPSA dziala znacznie lepiej i tam zwykle mile panienki
chociaz sie przedstawiaja (maja numery sluzbowe), natomiast
P.T. Operatorzy Warmana raczej "burcza" do sluchawki:
".WARMAN, slucham", ale to tez tak na marginesie.

Dzien dzisiejszy byl o tyle rozny od innych, ze po dodzwonieniu sie

do Operatora, P.T. W. Wojtkowskiego, uslyszalem, ze on to mi ten

routing dynamiczny do mojej domeny zlikwiduje i juz nie bedzie go

zestawial.

Czyli WARMAN obrazil sie na mnie za to, ze przez 10 miesiecy

udowodnil, ze nie potrfi zestawic sprawnego dynamicznego routingu
OSPF.

pozdrawiam
Cezary Piotr Rozluski

P.S.

Zapomnialbym dodac, ze przez pierwsze tygodnie zestawiania tego
"pseudo-dynamicznego" routingu, musialem udowodnic WARMANowi
ze nie jestem wielbladem (tzn ze moje cisco sa skonfigurowane OK)