Re: WWW i reklama!

Autor: Andrzej Bort (bort_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Thu 10 Oct 1996 - 08:56:20 MET DST

Jaroslaw Nieweglowski (janie_at_mat.uni.torun.pl) wrote:
> Przydalby mi sie fachowa rada!
> Czy zzamieszczanie informacji o innych firmach ,reklamowanie ich na swoich
> stonach www jest zabronione przez jakies prawo?
> Jesli tak to czy to prawo inaczej potraktowaloby mnie gdybym powiedzmy nie
> pobral za to gotowki?

Przez PRAWO chyba nie. Ale wez sobie taki przyklad, ze reklamujesz jakas
firme na swoim WWW. Jest teraz kilka wariantow, w zaleznosci, pod jaka
domene 'podlegasz' (edu, com, gov...)

1. EDU
   Majac konto na serverze w domenie edu lub w innej, ale podlegajacej
   edukacji (uniwersytety, politechniki, szkoly srednie) robisz 'kase za
   darmo', tzn. reklamujesz firme, dostajesz od niej pieniadze. I ty uwazasz,
   ze jest to OK ? Chyba nie. Poniewaz konto jest (z reguly, tak jest u nas
   na Pol. Slaskiej) DARMOWE, wiec dla zasady nie powinno sie na nim prowadzic
   zadnej dzialalnosci komercyjnej. Zreszta, wiekszosc uzytkownikow zdaje sobie
   z tego sprawe, mozna tez ich informowac o takich rzeczach (np. przy
   zakladaniu konta). Krotko i zwiezle: zaczniesz reklamowac komercje,
   stracisz konto. CLEAR ? (i nie zaden szampon :-))) )
2. COM
   Firma od ktorej masz konto dziala komercyjnie. Jesli ty jako jej klient
   zaczniesz reklamowac firme nie bedaca ich klientem, to sie robi podobnie
   jak wyzej: provider przeciez musi z czegos zyc, nie? Wiec niech ta firma
   wykupi od nich konto i go uzywa. A ty najwyzej zaoferuj sie, ze zrobisz
   im strone (strony) WWW. Wilk syty i owca cala...
3. GOV
   Podejrzanie wyglada, jak na serverach 'przypisanych' tej domenie, ktora
   jest niejako zarezerwowana dla instytucji rzadowych pojawi sie reklama...
   Od razu podniesie sie krzyk, ze 'KTOS COS Z TEGO MA'. Efekt: skasowanie
   reklamy/strony/konta...
4. MIL
   Tak samo jak w 3. O ile sie dobrze orientuje (nie chce mi sie sprawdzac)
   w .pl niema jeszcze ani jednej domeny MIL.
5. ORG
   To jest domena z definicji organizacji 'non-profit'. A chyba sam przyznasz,
   ze ta idea i reklama sie gryza...
6. NET
   (tu mi praklo konceptu, moze to zrobi ktos inny)

Oczywiscie istnieja (np. w polsce) takie domeny jak .gliwice.pl, .lublin.pl,
.waw.pl, .torun.pl i inne, i trudno je sklasyfikowac. Ale server jest takze
przypisany instytucji, ktora _JAKAS DZIALALNOSC_ prowadzi. Pytanie: czy
reklama koliduje z dzialanoscia firmy, do ktorej nalezy server?

Lepiej spytac szefa/admina, lub po prostu porozgladac sie :-))

--
--   Andrzej Bort          Technical University of Silesia, Computer Center
--   e-mail: bort_at_zeus.polsl.gliwice.pl     Office phone: (+48-32) 37-15-69