Re: Slodka tajemnica?

Autor: Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 04 Sep 1996 - 21:32:13 MET DST

Lech Szychowski (lech7_at_lech.pse.pl) wrote:
: Marek Jedlinski <eristic_at_lodz.pdi.net> wrote:
: : opowiadac o problemie - i slysze "A tak, widzialem, ze byl pan
: : zalogowany do PPP wczoraj (itd.)" I tu sobie pomyslalem, Acha! Ja
: : wiem, ze operator systemu moze o mnie wiedziec, co chce, _jesli_ chce.
: : Pytam wiec tutaj - z ciekawosci - co konkretnie moze (lub powinien, a
: : czego nie) monitorowac operator?

: IMHO moze (czytaj: jako administrator ma prawo, co wynika z jego roli
: oraz obowiazkow) ogladac prawie wszystko. Z tym, ze nie moze zdobytych
: ta droga informacji ani wykorzystywac, ani udostepniac innym.
: I podejrzewam, ze to nie tylko sprawa etyki, ale takze standardowych
: przepisow chroniacych prywatnosc korespondencji itp.

To ja bym to sformulowal inaczej. Administrator moze [i powinien]
archiwizowac wszystkie dane.
Czy powinien je ogladac bez potrzeby? Raczej nie. [tak jak od listonosza
wymagamy, zeby NIE czytal listow, a nie tylko zeby sie nie wykorzystywal
i nie udostepnial zdobytych ta droga informacji. Podobnie jak bysmy
sobie raczej nie zyczyli, zeby jakis listonosz notowal sobie, kto przysyla
nam listy, choc moze nie jest to przestepstwo.]

Udostepnianie innym - w pewnych przypadkach tak.
Zeby sie nie okazalo, ze na prosbe "kto mi sie wczoraj wlamal",
administrator nie odpowiedzial "wiem, ale etyka zabrania mi powiedziec".
Choc moze to by nie bylo takie zle: "Wiem, ale potrzebuje sadowy
nakaz ujawnienia".

Jarek.