Re: O tym jak M$ robi klientow w balona (bylo: Re: Intranet

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Wed 14 Aug 1996 - 12:35:25 MET DST

Dnia 13 Aug 96 o godz. 5:03, S.D. napisal(a):

> Internet? Jaki Internet? Duzy BBS, a scislej siec BBSow. Ale nie bylo w tym
> nic charakterystycznego dla Internetu.
> Czy mogles (i czy mozesz dzisiaj) podlaczyc nowego HOSTA (*nie terminal*)
> do
> AOLa?
>
> Mialem na mysli ze mial swo autonomiczy FTP,
Jaki ftp? Zwykly file download jak w BBS-ie.
> graphical interface (jak www)
BBS-y tez maja graficzny interfejs. RIPscript, Worldgroup Client... To nie
grafika jest istota WWW tylko system rozproszonych odyslaczy hipertekstowych.
Tego w AOLu o ile sie nie myle nie bylo. A z WWW jak sie upre, albo nie mam
innego wyjscia, to moge korzystac i w trybie tekstowym (lynx).
> chat jak IRC i news groups (jak usenet)
Fakt, rzeczywiscie podobne. Ale podstawowa niedogodnosc to fakt, ze
ograniczone tylko do AOLu...
> i w ot wieksozci uzywtkownikow AOL
> i internet wystarcza. Wiekszosc nie stawia zadnych hostow na Internecie
> tylko korzysta z "teminala".
Mylisz sie. Kazdy kto korzysta z polaczenia SLIP lub PPP z Internetem, jest
autonomicznym hostem, nie zadnym tam terminalem. Moze komunikowac sie
*bezposrednio z dowolnym* komputerem w Internecie, a nie tylko z tym, z
ktorym sie laczy.
Zauwaz, ze nie ma co porownywac Internetu do AOLa. Informacje, ktore mozesz
otrzymac z AOL-a, np. pliki, ktore mozesz stamtad sciagnac, pochodza z
jednego zrodla: z AOL-a wlasnie. Podlaczajac sie do Internetu mozesz np. ftp-
owac pliki z *setek roznych* serwerow, ogladac strony WWW przygotowane przez
*setki roznych autorow* w *setkach roznych miejsc*. To jest wlasnie sila
Internetu (i jego slabosc zarazem, np. z punktu widzenia takich co chcieliby
wprowadzic cenzure).
AOL to jak posiadanie telewizora z jednym tylko kanalem (oczywiscie
pomijam tu mozliwosc dostepu via AOL do Internetu, tylko mowie o AOLu "samym w
sobie"), dostep do Internetu to jak posiadanie anteny satelitarnej: mozesz
ogladac setki kanalow z calego swiata.
Czy w AOLu (again, samym w sobie, pomijajac mozliwosc dostepu do Internetu)
mozna stworzyc odpowiednik wlasnej "home page" i umieszczac tam dowolne
informacje? Pytam, bo nie wiem jak to wyglada - prosze odpowiedz.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl