Re: NASK - cennik - nie przejdzie

Autor: Maciek Uhlig (muhlig_at_helios.cto.us.edu.pl)
Data: Mon 11 Dec 1995 - 23:13:55 MET

On Mon, 11 Dec 1995, Marian Klekota wrote:

> Moglibyscie juz dac sobie spokoj ... nowy cennik NASK'u nie wejdzie.

Nowy cennik juz obowiazuje - zostal przekazany abonentom do wiadomosci
zgodnie z umowa. Proponuje nie popadac w samouspokojenie:

> Z pewnych zrodel wiadomo mi ze :
>
> 1. Cennik nie wejdzie chodzby z tej przyczyny ze NASK dzierzawi lacza od
> TPSA placac za przepustowosc lacza a nie za ilosc przesylanych danych.
> Tak wiec pobieranie oplat przez NASK wg nowego cennika jest
> niedopuszczalne.

NASK uwaza inaczej. Mianowicie, ze nikt nie moze ingerowac w cennik
ustalany przez publicznego operatora.

> 2. KBN "nie spi" w tej sprawie i jest przeprowadzana lustracja, poniewaz to
> KBN w wiekszosci pokrywal koszty zakladania sieci ma do tego prawo i z
> duzym prawdopodobienstwem bedzie potrafil wymoc "odstapienie" od projektu
> podwyzki.

KBN uwaza inaczej. Mianowicie, ze nowa ustawa o lacznosci nie daje mu
prawa ingerencji w cennik operatora.

> 3. TPSA robi juz przygotowania w zakresie funkcji operatorskich ( jako medum
> zostal wybrany protokol ATM ) ... bedzie wiec konkurencja ( nie wiem czy
> NASK zdaje sobie z tego sprawe ;) ). Co prawda nie lubimy TPSA za jakosc
> lacz telefonicznych, ale jako konkurent moze byc calkiem ciekawie. Jeszce
> wspomne ze TPSA posiada w Polsce monopol na wszytkie lacza miedzynarodowe
> a siec INTERNET nie da sie ukryc mozna tez zaliczyc do takich lacz ...
> przy odrobinie checi "wygryzliby" NASK ;)

To jest prawdopodobne.

Powyzsze komentarze napisalem po spotkaniu zarzadu PSI, kierownictwa NASK
oraz wladz KBN i posla Pawlaka, ktore odbylo sie dzis i zakonczylo poznym
popoludniem. Moim zdaniem argumenty srodowiska zostaly zauwazone i sa
doceniane przez KBN. Tym niemniej dyrekcja NASK nie przejawila woli
wycofania nowego cennika opartego o zasade oplat za ruch i zastapienia go
cennikiem opartym na starych zasadach. W tej sytuacji kluczowe znaczenie
ma postawa Rady Uzytkownikow NASK, ktora zbiera sie 14 bm (czwartek).

PSI potwierdzilo na dzisiejszym spotkaniu swoje oficjalne stanowisko
polegajace na krytyce oplat za ruch przychodzacy i wychodzacy a takze
wskazalo, ze specyfika i idea Internetu wymaga, aby w opracowywaniu
modelu platnosci za Internet uczestniczylo srodowisko sieciowe, czyli ci,
ktorzy stworzyli i uzywaja Internet, ktory jest wspolnym dobrem. PSI
sprzeciwilo sie administracyjnym regulacjom Internetu.
NASK podtrzymal koniecznosc zaistnienia cennika w proponowanej wczesniej
postaci.
KBN zajal na dzisiejszym spotkaniu nastepujace stanowisko:
- powolana juz zostala komisja, ktora ocenia zasadnosc i sposob wprowadzenia
  nowego cennika NASK
- ma zostac przez KBN powolany zespol ekspertow, celem dzialania ktorego
  ma byc opracowanie akceptowanego przez wszystkie zainteresowane strony
  modelu oplat za Internet w Polsce. Do skladu tego zespolu zaproszono
  przedstawicieli PSI. PSI propozycje przyjelo.

> zaszkodzic. Czekajmy wiec na dalsze decyzje KBN NASK i TPSA ... tym bardziej
> ze protesty zostaly zauwazone i naswietlone w odpowiedni sposob.

Tak. To prawda.

Pozdrowienia,

Maciek