Re: diabli wzieli gliwice.edu.pl

Autor: Tomasz Kubinski (tomasz_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Mon 11 Dec 1995 - 05:34:22 MET

Wojtek Sylwestrzak (wojsyl_at_icm.edu.pl) wrote:
> A.Gorbiel (mkaleta_at_cyf-kr.edu.pl) wrote:
> : Andrzej Gorbiel (A.Gorbiel_at_Ga-Wyb.Krakow.PL) wrote:
> : : Widze, ze w tym tygodniu nieoczekiwanie zniknela domena gliwice.edu.pl

> : Juz mi administrator wyjasnil, co sie stalo...

> A ja moze zapytam - po co bylo kasowac stara domene ?
> Jaki z tego pozytek, poza klopotem dla wielu ludzi ?

Po co? A po to, ze zaczelismy porzadkowac DNS jakis czas temu,
a utrzymanie obu domen, to dwa razy wiecej roboty. Nam sie tu w CK Pol.Sl.
nie nudzi. To cud, ze jeszcze mialem czas zajzec do newsow.
2 lata temu po rozwiazaniu OETO i utworzeniu CK zaczelismy odbagniac po
poprzednikach DNS. Juz wtedy postanowilismy, ze w przyszlosci bedzie
PolSl.Gliwice.PL. Od roku wiadomo, ze nie bedzie gliwice.edu.pl.

Jak jest zeus.polsl.gliwice.pl, to zaraz widac, ze to na Politechnice Slaskiej,
a jak bylo zeus.gliwice.edu.pl, to nie wiadomo gdzie to stoi. A moze to np.
komputer I LO w Gliwicach? A moze jakas podstawowka? W koncu tez edu.
Moglo by byc polsl.gliwice.edu.pl,
ale wtedy i tak pojawiliby sie malkontenci protestujacy przeciw zmianie nazwy,
a jeszcze innych z kolei denerwowaly by zbyt dlugie nazwy, np. takie jak taka:
rektor.rektorat.polsl.gliwice.edu.pl. Zawszec to 4 literki.
Poza tym siec sie komercjalizuje i czesto w ramach hostow .edu. mozna kupowac
konta dla firm. To moze .com.edu., co? No ale taki zeus sluzy oprocz tego
jako stacja zarzadzania siecia MAN - .com.edu.net.pl? Fajne! Nie ma co!
Jak wymienimy na HP-UX obecnie posiadanego ULTRIXa, ktorego name server
nie da sie skonfigurowac do pracy jako secondary,
a poza tym jest cholernie "standardowy" i rozroznia duze i male litery
w nazwach, to bedzie .PolSl.Gliwice.PL. Przynajmniej bedzie wiadomo
o co chodzi i kto zacz.

Jest to zreszta zgodne z polityka porzadkowania krajowego DNS wedle domen
regionalnych.

Podzialy na edu, net, com, org zaczynaja byc robione sztucznie.
Niestety nie wszystko jest albo czarne, albo biale, albo prawdziwe, albo
falszywe. Powyzszy podzial kiedys wydawal sie byc bardzo rozsadny, ale
rzeczywistosc juz go przerosla.
Kiedys wymyslono podzial adresow IP na klasy. Czy mielibysmy byc na niego
skazani tylko dlatego, ze ktos to kiedys wymyslil? Przeciez obecnie routery
sa classless i okreslaja rozmiar podsieci wylacznie w oparciu o podana maske.
Czy ktos protestuje, ze zatracil sie podzial IP na klasy?

My chcemy miec PolSl.Gliwice.PL, bo uwazamy, ze tak bedzie na dluzsza mete
lepiej.

> U mnie na przyklad w archiem pojawil sie serwer FTP, ktorego
> nie ma (bo byl zgloszony pod 'stara' nazwa) i zachodzilem
> w glowe zeby zgadnac co jest grane.

Zmien i po krzyku.

--
Tomasz Kubinski                              Silesian Technical University