Re: Oplaty za NASK

Autor: * Krzysztof Labanowski (Administrator, Czers (CHRISL_at_ns1.gazeta.pl)
Data: Fri 01 Dec 1995 - 19:25:33 MET

> [...]
> Subject: Re: Oplaty za NASK

> Piotr Auksztulewicz (piotras_at_zeus.polsl.gliwice.pl) wrote:
> : Liczyc bajty przelatujace przez kabel da sie na kazdym routerze.
> : Robic to samo z rozwaleniem na hosty - ten tyle, a tamten tyle -
> : potrafia Cisco (3Comy juz nie, nie wiem jak inne).
> : Natomiast rozbic na uzytkownikow juz sie nie da. I jak teraz
> : rozliczyc gosci? No, mozna ryczaltem:
>
> Jak to sie nie da? Przeciez pakiety do wyslania jakis proces
> generuje lub jakiemus sa przekazane. wiec liczyc sie da.
> Ze nie ma takiej opcji w systemie? to trzeba dorobic, albo zamowic.
wydaje mi sie ze ktos tutaj nie rozumie idei protokolu IP. On w
swoich zalozeniach nie pozwala na taryfikowanie ruchu w sieci. Po
prostu nie ma tam takich mechanizmow. Co z tego, ze ktos bedzie liczyl
pakiety wyslane z hosta do hosta? A co z pakietami kontrolnymi typu
np. RIP?, co z komunikacja miedzy serwerami i innymi urzadzeniami
niezalezna od usera? co z powtarzaniem pakietow (to czeste w sieci
NASK-u). To sa wszystko rzeczy niezalezne od user'a, a jedynie od
protokolu. Jak cos nie dochodzi to protokol zapewnia powtarzanie
wysylania, az to dojdzie. Z tego wynika ze im gorsze lacza tym wiecej
powtarzanych pakietow, wieksze oplaty za ruch i wiekszy zysk dla NASK-
u, a wiec beda robic gorsze uslugi, bo wtedy wiecej zarobia.
W IPv6 ma byc zaimplementowana taryfikacja, ale kiedy to bedzie to
nikt nie wie, a poza tym to sa ogromne koszty zmiany wszystkich
urzadzen korzystajacych w chwili obecnej z IP...Zreszta co tu duzo
mowic...jalowa dyskusja...

> --
>
> Jaroslaw Lis

> | lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
> | tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
> | fax 48-71-203408 or 517398 | |

                                Chris Labanowski