Re: Nowy cennik uslug NASK

Autor: Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Mon 27 Nov 1995 - 14:50:29 MET

Michal Krzeminski (mike_at_uucp.polbox.com.pl) wrote:
: On 27 Nov 1995, Jarek Lis wrote:
: > Bynajmniej. Siec swiatowa, bo wszedzie mozemy siegnac. Ale transmisja
: > kosztuje, wiec trzeba ja lokalizowac. lokalne servery newsow, mirrory -
: > to podstawowe przyklady. [..]
: Zadam Ci tylko jedno pytanie: Czy ty czasem nie jestes pracownikiem NASK?
Nie. Ale pewne rzeczy sa dobre lub zle niezaleznie od tego czy proponuje
je 'dobry katolik' czy 'zawszony komunista'.

: Uwazam ze to co napisal tzkee jest akurat bardzo trafionym podsumowaniem.
: Wszedzie mozemy siegnac....przestan snic! Jezeli jestes taki wszechmocny,
: moze nastepnego Slackware sam mi sciagniesz, co? A rzeczone mirrory, to
: niby dane beda braly ze zrzutow lotnicznych? Juz mamy w polsce kilka
: takich "mirrorow" ktore update widzialy ostatnio rok temu, mimo ze to
: na razie nic nie kosztuje, poza kilkoma minutami pracy admina podczas
: odpalenia skrypta. A serwery newsow...moze mi powiesz kto korzysta z
: serwerow newsow na zachodzie, skoro nigdy nie daja one pelnego feedu, tylko
: i tak trzeba sie uzerac z zapchanymi polskimi serwerami?

Czy ja cie dobrze zrozumialem? Chcialbys feed miec bezposrednio z US,
i korzystac zawsze z oryginalnych archiwow? Takich jak ty jest cala Europa,
Wiec albo sie godzicie na zapchane lacze, albo kladziemy nowy kabel
US-Europa. A ten kabel kosztuje - zaplacisz?

Dalej bede obrazal - 'ty egoisto'. To ja nie moge jakiejs pierduly,
ktorej sie nie oplaca mirrorowac, sciagnac z uwagi na zapchane lacze,
bo setki takich jak Ty sciagaja sobie netscape z Waszyngtonu zamiast
Krakowa czy Warszawy. (PS. kiedys jak byl EARN/BITNET, do dostep
do simtela byl zorganizowany w ten sposob, ze prosiles najblizszy wezel
o przyslanie pliku, a ten najpierw sprawdzal, czy nie ma go w swoim
cachu, tudziez paru sasiednich europejskich serwerow).

Dobrze ze w newsach zostalo to jakos uporzadkowane. Na kraik taki jak
Polska, dwa feedy (podstawowy i rezerwowy) wystarcza az nadto.

: na dodatek za dopisanie do feedu teraz nask bedzie bral oplate.

I slusznie - feed kosztuje. Ale chyba lepiej zaplacic za np. 1/20 feedu
zagranicznego niz za caly?

: ale proba _narzucenia_ uzytkownikom geograficznych
: ograniczen co do transmisji danych (bo jakze inaczej, jesli nie ograniczeniem
: nazwac bandycka wrecz taryfe??) uwazam za calkowity absurd. Dodm tylko,
: ze tak sie akurat sklada ze jestem administratorem dosyc duzego providera,
: i wyobraz sobie, ze ta Twoja "LOKALIZACJA" transmisji doprowadzila do tego,
: ze musimy sie zastanawiac czy po prostu nie zwijac zagli, a dodam ze
: zainwestowalismy w system ladne kilka miliardow.

Szczerze? To zapuscie wlasny mirror, news server, itd. I chwalcie
sie w srod klientow - "u nas taniej i szybciej". Wydzierzawcie
wlasne polaczenia kablowe - jak Wam sie uda zrobic taniej niz NASK,
to mozecie sprobowac sprzedawac lacza - w obliczu cennika NASK
to moze byc ciekawe wyzwanie dla uczelni.
Albo po cichu wystawcie lacze satelitarne, zakupcie dostep u zachodniego
providera, a lacze do NASK'u utrzymujcie dla picu.

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |