Re: Nowy cennik uslug NASK

Autor: Ireneusz Neska (irek_at_nask.org.pl)
Data: Fri 24 Nov 1995 - 14:41:13 MET

On Fri, 24 Nov 1995, Michal Jankowski wrote:

> Sluchajcie, dokonalem pewnych obliczen, i co ja widze...
>
> Popatrzmy sobie, ile NASK zamierza po nowych cenach zebrac za ruch
> miedzynarodowy, zakladajac, ze ow ruch W OGOLE nie wzrosnie w
> przyszlym roku.

Dla ulatwienia obliczen podaje rzeczywista ilosc ruchu na laczach
miedzynarodowych:

> Na podstawie wykresow NASK, usrednione na oko.
>
> Lacze 2M do Sztokholmu:
> in 1024 kbps
> out 1024 kbps

Warszawa - Sztokholm srednio za ostatnie 2 miesiace - 19 GB dziennie.

> Lacze 256k do Wiednia:
> in 128 kbps
> out 256 kbps (lacze calkowicie nasycone i dawno powinno byc
> zmienione na szybsze)

Warszawa - Wieden srednio za ostatnie 2 miesiace 3 GB dziennie.

> Razem 2432 kbps
>
> Zamieniamy bity na bajty, okraglo 300 kBps

W sumie wychodzi 22 x 30 = 660 GB = 660000 MB miesiecznie
mnozac to przez 1.6 zl wychodzi 1.056 miliona nowych zlotych (nie 1.25).

> Mnozymy przez 86400 sekund na dobe i 30 dni w miesiacu, wychodzi
> miesiecznie 777600 MB czyli 1.25 miliona nowych zlotych, liczac po 1.6
> zl/MB, co jest stawka ZANIZONA, gdyz pomija abonament, a w ramach
> abonamentu jest jeszcze drozej.
>
> Rocznie 15 milionow albo 150 miliardow starych zlotych.

Rocznie jest to 12.67 miliona czyli 126.7 miliarda starych zlotych.

> W ruchu krajowym jest co prawda 4 razy taniej, ale za to lacz przeciez
> duzo wiecej. Spokojnie mozna pomnozyc powyzsza liczbe przez dwa.

Wedlug statystyk ruch wylacznie w kraju wynosi w tej chwili ok. 20 GB
dziennie czyli 600 GB miesiecznie.

Liczac po 40 gr za 1 MB wychodzi 240 tys n zl miesiecznie czyli 2.88
miliona nowych zl (28.8 miliarda starych zlotych.

> Razem wychodzi 300 miliardow albo i lepiej.

Sumujac obie wartosci ruch krajowy i zagraniczny) wychodzi 155.5 miliarda
starych zlotych (nie wyliczone przez Michala 300).

> Calkowite zapotrzebowanie NASKu na pieniadze, na WSZYSTKIE ich
> potrzeby, zgodnie z ich wlasnymi rachunkami, wynosi na rok '96 od 100
> do 120 miliardow, z czego na 50 miliardow maja dotacje z KBN.
>
> Czyli albo NASK gdzies gleboko pomylil sie w rachunkach, albo chce nas
> oszukac, zbierajac znacznie wiecej pieniedzy niz potrzebuje, albo
> zaklada, ze CALKOWITY ruch w przyszlym roku ZMALEJE, i to znacznie.

Rzeczywiscie cennik byl liczony przy zalozeniu ze ruch spadnie od 20 do
40 %.

Irek