Re: Rewolucja damenowa a realia

Autor: Ireneusz Neska (irek_at_nask.org.pl)
Data: Mon 06 Nov 1995 - 11:21:03 MET

On Sat, 4 Nov 1995, Wladyslaw Majewski wrote:

[...]
> Ogolne wnioski:
>
> 1. dominacja schematu terytorialnego w obecnej strukturze jest juz bardzo
> widoczna i jego zmiana na konsekwentnie funkcjonalny, tak jak to niektorzy
> proponuja, bylaby najbolesniejsza rewolucja.

Zgadzam sie.

> 2. istniejace elementy schematu funkcjonalnego sa w znacznej czesci w
> zalazku i bardzo niekonsekwentne

Niekonsekwencja jest dlatego, ze to abonent decyduje, w ktorej domenie
chce zarejestrowac swoja nazwe. Ja moge tylko sugerowac.

> 3. Istnieje cala plejada instytucji, majacych swe oddzialy w najrozniejszych
> schematach, bez ladu i skladu

To tez probowalem kiedys porzadkowac. Dla przykladu: kilka lat temu
instytuty PAN-owskie rejestrowaly sie w domenie edu.pl. Potem ktorys z
nich uparl sie, ze chce byc zarejestrowany w domenie gov.pl i tak juz
zostalo. Jeszcze pozniej, gdy zdecydowalismy sie (po konsultacjach) jako
podstawowy stosowac system nazw regionalnych, nowopodlaczajace sie
instytuty zaczalem rejestrowac w domenach regionalnych i ten system
wydaje mi sie tutaj najodpowiedniejszy. Dla szkol srednich zreszta tez.

> 4. bardzo brakuje mi w tym dokumencie jasnego zaznaczenia, ktore domeny sa
> "na wyrost" (bo jeszcze nie ma w nich zadnych hostow), ktore sa tylko
> MX-em,, a ktore sa wycofywane, np. pozostawione tylko na pewien czas dla
> zachowania zgodnosci.

Postaram sie to zrobic.

> 5. rowniez bardzo brakuje opisu co bardziej tajemniczych skrotow

Niestety nie zawsze jestem w stanie rozszyfrowac skrot, jesli domena nie
jest rejestrowana u mnie.

[...]
> A oto _moje_prywatne_ refleksje szczegolowe:
>
> bialystok.pl - nazwa miasta= 9 liter, a tak latwo o czytelny skrot (np.bstok)
>
> bydgoszcz.pl - jak wyzej, a w dodatku, zeby bylo zabawniej, w domenach
> funkcjonalnych az roi sie od skrotu byd, pn. byd.edu.pl

Domena byd.edu.pl zostala juz zlikwidowana. Zapisy o niej tez pewnie
niedlugo znikna.

> Szewc bez butow chodzi:
> nask.bialystok.pl
> nask.bielsko.pl
> nask.bydgoszcz.pl
> nask.gda.pl
> nask.katowice.pl
> nask.krakow.pl
> nask.lodz.pl
> nask.lublin.pl
> nask.olsztyn.pl
> nask.poznan.pl
> nask.szczecin.pl
> nask.torun.pl
> nask.waw.pl
> nask.wroclaw.pl (i rownolegle: wask.wroc)
  ^^^^^^^^^^^^^^^
nask.wroc.pl

Co do nazw regionalnych - to prawdopodobnie tez znikna, chociarz tak do
konca nie jestem tego pewien. Tam gdzie mamy nasze maszyny obslugujace
DNS wygodnie jest miec nazwe typu alfa.nask.wroc.pl, niz np.
alfa-wroc.nask.pl. W tej kwestii na razie nie mam zdania.

> i zarazem: nask.org.pl; brak: nask.net.pl lub nask.com.pl (i nask.pl)
> Rownolegle jest:

Domeny nask.com.pl i nask.pl istnieja. Pierwsza z nich jest historycznie
najstarsza (zaraz po nask.org.pl), ale docelowo zostanie skasowana.
Natomiast nasza podstawowa domena dla urzadzen sieciowych jest nask.pl
(obejrzyj sobie dowolnego traceroute, ktory idzie przez nasza siec).

> man.lodz.pl
> pozman.edu.pl (ale i man.poznan.pl ....)

Domena pozman.edu.pl jest do likwidacji.

> warman.org.pl (nie warman.waw.pl !!! i nie warman.net.pl !!!)
> task.gda.pl
> wask.wroc.pl (a wiec sieci metropolitalnej bywaja: edu, org, gda/lodz/wroc..)

Sieci metropolitarne sa w wiekszosci w domenach regionalnych. Niechlubnym
wyjatkiem jest tu WARMAN :(

> oraz:
> maloka.waw.pl
> peryt.waw.pl
> telbank.pl (oraz rownolegle: bpt.waw.pl)

Domena bpt.waw.pl byla pierwsza domena dla Telbanku. Potem zmienili swoja
nazwe na telbank.pl a stara domena zostala do obslugi poczty. Docelowo
zostanie skasowana.

> atm.com.pl
> biz.net.pl (jedyna firma w domenie net.pl!!!!)
> hsn.com.pl
> ids.com.pl (jesli to jest Internet dla szkol, to dlaczego com???)+
> it.com.pl
> petex.bielsko.pl
> magnmu.lodz.pl (obok zamorskiego m1.com)
> Aby powyzszy obrazek byl kompletny dodam, ze oficjalny dokument NASK nie
> zawiera wzmianki o istniejacych domenach providerow Internetu - konkurentow
> NASK:
> ternet.waw.pl oraz ternet.pl
  ^^^^^^^^^^^^^
Domena rowniez do likwidacji.

> medianet.com.pl
> polbox.com.pl

Moje przeoczenie lub brak czasu :(

> [...]
> od tego, ktory w dyskusji uznano za zalecany.
>
> Dalej mamy stoleczny Uniwersytet:
> uw.bialystok.pl
> astrouw.edu.pl
> bot.astrouw.edu.pl - a to jest botanika...
> fuw.edu.pl
> mimuw.edu.pl, jedan ciekawostka:
> fuw2.mimuw.edu.pl, a dalej juz inaczej:
> biogeo.uw.edu.pl
> buw.uw.edu.pl (buw.uw, rymuje sie adres ow...)
> chem.uw.edu.pl
> .... seria 5 adresow o konstrucji jak wyzej, ale potem juz
> wz.uw.edu.pl (czyli tym razem nagle slowo "wydzial" uznano za istotne...)

O domenach dla Uniwerku juz dawno mowilem. Probowalem cos uporzadkowac,
ale jedynym tego wynikiem jest to, ze Wydzial Fizyki oprocz domeny
fuw.edu.pl ma druga rownolegla fiz.uw.edu.pl. Jednak kto zdecyduje sie
zlikwidowac takie domeny jak fuw.edu.pl lub mimuw.edu.pl?

[...]
> Poznan ma natomiast swoja Politechnike:
> poz.edu.pl (tak, to jest domena jednego z wydzialow politechniki)

Domena poz.edu.pl jest do likwidacji.

> [...]
> ae.poz.edu.pl - to juz chyba zamach na akademie ekonomiczna...
> tup.edu.pl - to ta sama uczelnia inaczej made in london balabanowka
> put.poznan.pl - ... put,tup,tup,put...trep,but..
>
> Wybierzmy sie teraz do Gliwic:
> com.gliwice.edu.pl - to w koncu com czy edu? (jesli juz, przwde mowiac nie
> wiem po co, tworzymy domene co.pl, to grupa com powinna byc chyba
> zastrzezona tylko do tego celu...). Jest tez:
> com.gliwice.pl, co brzmi juz sensowniej, ale tez wymaga chyba pewnej
> decyzji ogolnej - albo budujemy cos takiego w calym kraju, albo nigdzie.

Domena gliwice.edu.pl jest tez do likwidacji. Ustalony zostal nawet
termin 4 grudnia 95r.

> [...]
> banach.impan.gov.pl
> ippt.gov.pl
> nencki.gov.pl.. Ludzie! moze i te instytuty sa finansowane z budzetu,
> ale jesli to jest gov, a nie edu, to ja nie wiem po co w ogole jest
> edu...
> mof.mofnet.gov.pl - to o w srodku pokazuje, gdzie firma ta ma Polakow.
> urm.gov.pl - jasne, ale juz za chwile mamy...
> bprz.waw.pl - wiadomo, dla prasy to rzad juz nie jest taki rzadowy...
> men.waw.pl - czyzby rzad nie przyznawal sie do resortu edukacji?
> ikwn.poz.gov.pl - taki sobie kwiatuszek.... Co to jest? Rzad Poznanski?

Domena poz.gov.pl tez jest do likwidacji.

> I jeszcze drobiazg:
> pse.waw.pl -niby zgodne z zasadami, ale chyba rozsadniej byloby
> pse.compl, pse.net.pl lub po prostu pse.pl ?

Istnieje juz domena pse.pl. Stara domena pse.waw.pl istnieje tylko do
obslugi poczty i zostanie zlikwidowana.

> Spojrzmy na te liste z innego punktu widzenia:
> jakiego typu instytucje i jednostki organizacyjne powtarzaja sie na niej
> dostatecznie czesto, by warto bylo ujednolicic ich opis?
> - instytut
> - wydzial
> - liceum ogolnoksztalcace
> - zaklad
> - katedra
> - biblioteka
> - pan (akademia)
> - politechnika
> - nask (che, che, che...)

Jak juz pisalem - NASK jest w trakcie reorganizacji wlasniej struktury
nazw. Glowna domena jest i bedzie nask.pl. Domeny regionalne tez chyba
zostana.

> I to by bylo na tyle.
> Roboty nie brak....

Nie watpie.