Re: Domeny 0.5

Autor: Wojciech Myszka (myszka_at_ldhpux.immt.pwr.wroc.pl)
Data: Thu 02 Nov 1995 - 15:06:59 MET

Dyskusja ladnie sie nam rozwija. Watki osobiste podesle juz poczta
prywatna, zeby nie zasmiecac polipa.

W kazdym razie Maciej Kozinski zarzucil mi, ze:

> Nie traktuje tego jako atak osobiscie na mnie, mimo, ze nie wyluszcza Pan
> ani jednego merytorycznego argumentu, ktory moglby rozwiac moje obawy,
> jedynie obficie posluguje sie demagogia i malo zrozumialymi pretensjami.

i przedstawil podstawowe trudnosci:

> Jeszcze raz, choc zaczyna mnie juz nudzic ta wyliczanka mozliwych
> trudnosci:
> - zmiany w DNS,
    ===
    Tak, trzeba bedzie utworzyc plik baz danych DNSu; korzystajac z
    mozliwosci globalnej zamiany, ktora oferuja rozne edytory - nie jest to
    katorznicza praca; trzeba tez oczywicie na jakis czas zostawic "resztki"
    starej domeny z odpowiednimi odsylaczami
    ===
> - zmiany nazw komputerow w sieci lokalnej,
    ===
    Tu wlasnie proponuje BOOTP i/lub DHCP
    ===
> - zmiany konfiguracji mailerow,
    ===
    Te sprowadzaja sie do dodania rekordow CNAME i/lub MX W DNS i niewielkich
    (nie przekraczajacych jednej linii) dopiskow w sendmail.cf
    ===
> - zmiany w odwolaniach miedzy uslugami (mila zabawa - trzeba to zrobic nie
> tylko dla wlasnej sieci, ale i dla tych wszystkich odwolan wskazujacych
> zdalne sieci rowniez zmieniajace nazwe),
    ===
    W poprawnie napisanym dokumencie html, na przyklad, nie trzeba robic
    zadnych zmian; podczas pisania trzeba zadbac, zeby wszystkie odsylacze
    dotyczace tego samego serwera byly odsylaczami wzglednymi; trudno
    oczywiscie dyskutowac o zmianach u osob obcych odwolujacych sie do
    naszych stron - to jest zawsze problem, nawet, jak zmienimy tylko nazwe
    pliku i/lub kartoteke gdzie sie on znajduje; po to zostawiamy resztki
    starej domeny, zeby podefiniowac rekordy CNAME i MX
    ===
> - pomoc uzytkownikom w dostosowaniu ich zasobow do nowego nazewnictwa;
> i uzytkownicy:
    ???
> - zmiany w stronach WWW,
    ???
> - zmiany w mailach - aliasy, stopki, forwardy.
    ===
    No, tu rzeczywiscie, jest problem stopki trzeba pozmieniac, natomiast
    pozostawienie "resztek" starej domeny gwarantuje, ze listy _beda_
    dochodzic na stary adres - inzczej tego sobie nie wyobrazam.

Oczywiscie wymaga to _pewnej_ pracy. I niegdy nie sugerowalem, ze jest
inaczej. Natomiast jej ilosc nie jest przygniatajaca. W przypadku gdybym
ja sobie zazyczyl zeby Uniwersytet Mikolaja Kopernika przeniesc na jutro
do domeny ____________________ (tu wpisac najgorsza mozliwa) i robil to
pod sztandarem PSI - wowczas rozumiem sprzeciw...

Tak sie zdarzylo na Politechnice Wroclawskiej, zr JM Rektor zlikwidowal
Centrum Informatyczne (zamieszkujace domene ci.pwr.wroc.pl) gdzie
znajduja sie podstawowe zasoby sprzetowe Politechniki. I trzeba teraz czyscic
domene ci.pwr.wroc.pl i robic takie wlasnie przeprowadzki.

Pozdrowienia
Wojtek