Re: Domena gazeta.pl

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Mon 17 Jul 1995 - 17:42:27 MET DST

> Date sent: Mon, 17 Jul 1995 16:04:02 +0200
> Send reply to: polip_at_man.lodz.pl
> From: Artur Jaroszek <artur_at_mimuw.edu.pl>
> To: Multiple recipients of list <polip_at_man.lodz.pl>
> Subject: Re: Domena gazeta.pl

> Sadze, i zawsze sadzilem ze domena gazeta.pl to pomylka!
[...]
> Czy adres *.huta.pl to w Warszawie bedzie w Krakowie czy moze na Slasku ?

O wlasnie! Znakomita analogia, ktora trafia w samo sedno sprawy!
Pytanie tylko, co z tym fantem zrobic. Czy pogodzic sie z jej istnieniem jako
wyjatku i wiecej takich domen ("fabryka.pl", "huta.pl") nie tworzyc, czy tez
powodujac - jak juz pisalem poprzednio - "male trzesienie ziemi" w
Internecie (nie zgodze sie jednak z M.Lopacinskim z GW, ze "wielkie": trzeba
bedzie pozmieniac sporo plikow konfiguracyjnych, ale to tyle; mozna zostawic
przez jakis czas aliasy pocztowe czy nawet alternatywna nazwe domeny w name
serwisie; o zniechecenie potencjalnych klientow do Internetu bym sie nie bal -
 w koncu numery telefonow tez sie zmieniaja jak sie zmienia np.centrala, a e-
mail to cos podobnego) zmienic ja np. na gwyb.com.pl czy wyborcza.com.pl.
Moim zdaniem "gazwyb" brzmi niezrecznie, jakos "kanciasto", a
"gazeta_wyborcza" jest za dlugie. "gw" z kolei to powszechnie uzywany
skrot od "gateway" w nazwach routerow, wiec zeby sie nie mylilo tez nie moze
byc. I wlasnie .com.pl, dlatego ze oprocz slowa "gazeta" przeszkadza mi w tej
domenie to, ze jest ulokowana bezposrednio w .pl! Jak juz mamy dwa schematy
nazewnictwa (.edu.pl, .com.pl itp. oraz .krakow.pl, wroc.pl itp.) to juz
pozostanmy w ich obrebie, a nie tworzmy kompletnej anarchii w nazwach domen.
Pytanie tylko, kto mialby byc inicjatorem takiej zmiany. Chyba tylko sama GW,
ale skoro oni sami wymyslili sobie .gazeta.pl, to trudno przypuscic, zeby z
wlasnej inicjatywy byli chetni do zmiany. Ja jednak jestem zwolennikiem
pierwszego wyjscia: nie lubic, ale scierpiec istnienie takiej domeny.
Natomiast na przyszlosc proponuje, aby przyjac nastepujace zasady nazewnictwa
domen w .pl:
1) nie rejestruje sie domen bedacych rzeczownikami pospolitymi ("gazeta",
"fabryka", "huta", "kosciol")
2) nie rejestruje sie domen bezposrednio w .pl - tylko albo w domenach
"branzowych" .com.pl, .edu.pl itp., albo w "regionalnych: .waw.pl, .krakow.pl
itp. - do wyboru.
Czy powstajace PSI nie mogloby opracowac troche bardziej uscislonych regul i
przyjac je jako obowiazujace? (Cc: idzie na liste isoc-pl) Zdaje sie ze Irek
Neska z NASK-u obiecywal, ze NASK sie dostosuje do takich regul, jezeli PSI
je ustali, i nie bedzie rejestrowal "niedozwolonych" domen.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   sfrafa_at_cyf-kr.edu.pl, raj_at_inf.wsp.krakow.pl