Re: Administrator Systemu czy Krol... ?

Autor: Marek Michalkiewicz (marekm_at_i17linuxb.ists.pwr.wroc.pl)
Data: Mon 24 Apr 1995 - 21:08:35 MET DST

Tomasz Surmacz (tsurmacz_at_asic.ict.pwr.wroc.pl) wrote:
: Sergiusz Pawlowicz (ser_at_serek.arch.pwr.wroc.pl) wrote:
[...]
: | Poniewaz, jak mowilem, jestem dobry, nie zalozylem specjalnie
: | quoty. Dlatego, zeby mozna bylo kompilowac sobie dowolne programy i uzywac
: | ich gdzie indziej. Zakladalem rowniez przyzwoitosc korzystajacych z serwera,
: | quota po prostu cholernie utrudnia zycie i jest najprostszym narzedziem
: | w rekach leniwego administratora.

: Nie. Jest JEDYNYM narzedziem pozwalajacym zaprowadzic w systemie
: porzadek. Czasem zreszta malo skutecznym, gdy rzeczywiscie zaczyna
: brakowac miejsca... Z pewnoscia nie jest to lenistwo administratora...
: Ja w kazdym razie szanuje swoj czas i wole go poswiecic na
: zainstalowanie np. nowego programu, ktory ulatwi zycie uzytkownikom
: systemu, niz na szukanie, kto ma za duzo plikow w systemie.

Nie trzeba dlugo szukac. Tak sie sklada ze ja, podobnie jak Sergiusz,
administruje Linuxem na skromnym sprzecie ze spora liczba uzytkownikow
(ok. 100, z ktorymi jednak na ogol nie ma problemow) i zeby troche nad
tym zapanowac, zrobilem kiedys taki skrypt wyswietlajacy 10 rekordzistow
- prymitywny, bo zaklada ze wszyscy sa pod /home, ale pewnie ktos moglby
to ulepszyc... (sam napisalbym w C gdybym mial chwile czasu):

#!/bin/sh
( cd /home
  for i in * ; do
    if [ $i != ftp ] ; then
      du -s $i
    fi
  done
) | sort -n -r | head

Na ogol w razie dlugotrwalego przekroczenia umownego limitu 1MB wystarczy
raz wyslac delikwentowi poczta grzeczne przypomnienie - i pomaga :-).

Quota jest niezlym rozwiazaniem, niestety pod Linuxem ma jeszcze pare
bledow pozwalajacych sprytnemu uzytkownikowi zajac za duzo miejsca.
Dlatego na razie nie instalowalem, poczekam na poprawiona wersje (ma
byc w koncu w standardowym jadrze, na razie jest nieoficjalny patch).

A tak w ogole, to chyba troche zeszlismy z tematu polskiego Internetu...

Pozdrawiam
-- Marek Michalkiewicz <marekm_at_i17linuxa.ists.pwr.wroc.pl>