Re: X.500 i baza userow.

Autor: Wojtek Bogusz (bogusz_at_fuw.edu.pl)
Data: Fri 31 Mar 1995 - 20:00:21 MET DST

 Czesc,

Rafal> Co do samej X.500 jestem sceptyczny, a moj sceptycyzm wzrasta
Rafal> jak czytam o tym, ze jakis standard ma juz kilka lat, a nie ma
Rafal> oprogramowania.

 Prawde powiedziawszy moje uczucia sa niezmiernie podobne. Probowalem
sie zaprzyjaznic z X.500 ale mam wrazenie jakbym mial do czynienia z
ogomnym sloniem. Trudno sie z takim cielskiem wspolpracuje. Nie mowiac
o naklonieniu do ruchu.

Rafal> http://info.fuw.edu.pl/Addresses/query.html . Przy okazji: jak
Rafal> sie ona i czy w ogole rozwija?

 To moje pytanie sie o X.500 wylonilo sie wlasnie z rozterki jak
uruchomic baze danych adresow e-mailowych ? Nie wiem jak sobie
poradzic z problemem updateowania tej bazy. Mam pewna ilosc informacji
i teraz chcialbym aby odpowiednie osoby mogly bez mojego udzialu
(czyli automatycznie) taka informacje uaktualniac a inne mogly sie do
bazy danych dopisywac (czy udalo by sie zapomniec o X.500 ?). Mysle ze
mozna by bylo stworzyc pewna klase urzytkownikow (administratorzy
danej domeny i ci byli by wpisani na gebe recznie), ktorzy mogli by
uzupelniac informacje innych dodawac userow, autentykowac userow przy
pierwszym dostepie do swoich juz isteniejacych w bazie danych. Moglo
by sie to dziac w oparciu o PGP. Ale czy to bedzie dzialac. Moze ktos
ma jakis pomysl jak rozwiklac ten wezel gordyjski.

 Z drugiej strony jest jeszcze pytanie "Jednosc czy wielosc" ?
Przyjecie ktoregos z dwu rozwiazan drastycznie zmienia konstrukcje
bazy. Jesli baza jest jedna to moze cos jak powyzej. Ale jesli baza
jest rozproszona to 1. brakuje software ktory by ja po mirrorach (w
kazdej domenie - optymizm) rozprowadzal, 2. problem autentykacji
zepchniety do poziomu lokalnego upraszcza sie troszke ale nie znika,
3. co z uzytkownikami ktorzy chcieli by byc w bazie a maja tylko maila
(a o PGP wogole nie slyszeli).

 Przyznaje sie ze az boli od problemow... Ciekaw jestem co tam wam po
glowie chodzi ?

 Pozdrawiam
 Wojtek Bogusz

| e-mail address: | Warsaw University | Hoza 69; Warszawa; Poland |
| Wojtek.Bogusz_at_fuw.edu.pl | Physics Department | tel.(+48)(2)6283031x149 |
             http://info.fuw.edu.pl/persons/wojtek_bogusz.html