Re: X.500 i baza userow.

Autor: Rafal Maszkowski (rzm_at_dain.oso.chalmers.se)
Data: Fri 31 Mar 1995 - 13:14:35 MET DST

Michal Jankowski (michalj_at_fuw.edu.pl) wrote:
> Tomasz> Jezeli pojdziemy tylko na przechowywanie okrojonych danych z
> Tomasz> /etc/passwd

> Nie znam sie nijak na X.500 i nie wiem, co tam mozna, a czego nie, ale
> jak slysze, ze ktos mialby przechowywac w nim jakies moje dane z
> /etc/passwd, to mi ciarki przechodza po grzbiecie.

> W /etc/passwd jest tylko jedno pole, ktore uwazam za publikowalne -
> moje imie i nazwisko. Takie rzeczy, jak moj shell i home katalog
> nikogo nie obchodza, a od hasla to wszystkim wara. Nawet co do userid
> mam pewne watpliwosci, choc przydaje sie do talka itp...

Nikt Cie nie zamierza pozbawic Twojego /etc/passwd (-:=
W tym pliku z danych, ktore sa do rozpowszechnienia, przechowuje sie
nie tylko imie i nazwisko, ale tez numery telefonow i lokalizacje
miejsca pracy w budynku, a pewnie da sie wepchac i wiecej. Mysle, ze
nie chodzi o nowe tftp tylko wyciagniecie wlasnie tych danych
automatycznie i wcisniecie w X.500. No i nikt tych danych nie wyciagnie
bez zgody administratora danego komputera.

Co do samej X.500 jestem sceptyczny, a moj sceptycyzm wzrasta jak czytam
o tym, ze jakis standard ma juz kilka lat, a nie ma oprogramowania.
Przypomina mi to bliskie krewne - X.25 i X.400. Owszem rozwijaja sie,
ale w tempie liniowym. A uzupelnianie? Argument o tym, ze potrzebny jest
serwis adresowy, ktory bedzie w stanie obsluzyc miliony uzytkownikow, do
mnie przemawia, ale mozna go odwrocic: kto bedzie uzupelnial dane tych
tlumow? Bardziej uzyteczne wydaje mi sie dodanie serwisow
wspomagajacych netfinda albo takie bazy jak
http://info.fuw.edu.pl/Addresses/query.html . Przy okazji: jak sie ona i
czy w ogole rozwija?

R.

--
Rafal Maszkowski rzm_at_mat.uni.torun.pl     http://www.mat.uni.torun.pl/~rzm
Opinia publiczna powinna byc zaalarmowana swoim nieistnieniem - St. J. Lec