Re: Zmiana domeny Politechniki Poznanskiej

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Tue 29 Nov 1994 - 13:35:17 MET

> Date sent: Tue, 29 Nov 94 11:19:38 +0100
> Send reply to: polip_at_zsku.p.lodz.pl
> From: krawczyk_at_kme.agh.edu.pl (Grzegorz Krawczyk)
> To: sfrafa_at_cyf-kr.edu.pl
> Subject: Re: Zmiana domeny Politechniki Poznanskiej

> Wspolne moze byc np. jednostka organizacyjna lub miasto. Pomysl
> tworzenia domen w oparciu o kryterium geograficzne uwazam
> za kompletnie bezsensowny.
>
> Czynnik (ze tak powiem) geograficzny jest ZAWARTY w adresie IP.
> Wiadomo, ze np. 149.156.???.??? to Krakow, a 192.153.???.??? to
> Lodz (nawet nie bardzo jak jest napisac fonetycznie nazwe tego miasta).
> [...]
To po co w ogole nazwy domenowe? Przeciez adresy IP *w zupelnosci wystarcza*,
zeby skontaktowac sie z *dowolnym* komputerem. Po co je dublowac wprowadzajac
nazwy domenowe?
A na powaznie, jezeli sie nie *wie*, ze 149.156.*.* to Krakow, to wcale nie
jest tak latwo sie tego dowiedziec, zwlaszcza poczatkujacemu. Pamietanie
co to jest 149.156.*.* jest poza tym rownie latwe ;-), co pamietanie numerow
IP wszystkich Twoich ulubionych archiwow ftp. A jak w domenie jest
".krakow.pl" to od razu wiadomo.
Domeny geograficzne maja sens taki sam, jak podawanie nazwy miasta w zwyklym
adresie pocztowym. Sa poza tym logiczna kontynuacja domen krajowych. Skoro z
nazwy domeny wynika, ze instytucja jest w Polsce, to dlaczego nie
skonkretyzowac, ze np. w Lodzi? Powtarzam to, co juz napisalem, ze wg mnie
domena "geograficzna" daje mi wiecej informacji o instytucji, do ktorej np.
wysylam poczte, niz domena ".com" czy ".edu". Najlepsze oczywiscie byloby
polaczenie tych dwu.
Ktos tu pytal o firmy kiepsko lokalizowalne, jak np. PKP. Wlasnie dla nich
mozna by zostawic domene ".com". pkp.com.pl byloby chyba wystarczajaco jasne.
Nawiasem mowiac, niektore kraje nawet w ogole nie uzywaja ani domen
geograficznych, ani "branzowych". Ogolnie znany przyklad: garbo.uwasa.fi. I
tez jakos ludzie z tym zyja...
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   sfrafa_at_lfs.cyf-kr.edu.pl, raj_at_inf.wsp.krakow.pl