Re: stanowisko NASK w sprawie uzytkownikow komercyjnych

Autor: Maciek Uhlig (muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl)
Data: Tue 29 Nov 1994 - 11:28:24 MET

Cezar Cichocki wrote:

> Ja chyba czegos nie pojalem w liscie prof. Hofmokla:
>
> ????????????? No tak, gdyby NASK byl dystrybutorem jakiejs firmy to by
> dealerow zarznal w kilka dni. Przeciez NIKT nie bedzie placil Uczelni za
> konto, jezeli bedzie musial dac WIECEJ niz w NASKu (oplata NASK +
> ewentualna marza Uczelni). :-( Ale to tylko dygresja.

Policzmy:

Zakladamy, ze mamy uczelnie przylaczona za pomoca linii telekomunikacyjnej
o szybkosci 9600 bps.

- wykorzystanie czysto akademickie
Cena wg cennika NASK: 18.000.000 zl / kwartal
Uczelnia placi: koszt linii: 0 (100% znizki KBN)
                VAT: 1.260.000 zl / kwartal (7%)
                razem: 1.260.000 zl / kwartal

- wykorzystanie czesciowo komercyjne:
uczelnia deklaruje, ze 10% pasma wykorzysta na cele komercyjne (to
oczywiscie bardzo duzo, i nie do realizacji przy 9600, ale liczymy
przykladowo).
Cena wg cennika NASK: 18.000.000 zl / kwartal
Uczelnia placi: koszt linii: 1.800.000 zl / kwartal (10% calosci)
                VAT: 1.260.000 zl / kwartal (7%)
                razem: 3.060.000 zl / kwartal

NASK udostepnia polaczenia przez linie komutowane z udostepnieniem
konta na serwerze za 7.500.000 zl / kwartal.

Czyli uczelnia moze podac juz jednemu uzytkownikowi cene konkurencyjna
wobec NASK (np. 5.000.000 zl albo mniej) zeby wyjsc na swoje. Przy
kilku uzytkownikach zaczyna juz niezle zarabiac i moze inwestowac w ludzi
i sprzet. A czy w tej chwili uzytkownik komercyjny (lub kilku) moze zajac
10% pasma? Na pewno nie.

Oczywiscie mozna to liczyc w roznych wariantach szybkosci i procentow
wykorzystania na cele komercyjne. Moze komus sie chce zrobic symulacje
kosztow.

> Czyli: jezeli GW (albo jakas inna gazeta) dystrybuuje swoje zbiory przez
> Internet to czy to znaczy ze musi placic?

Moim zdaniem tak. GW jest firma komercyjna. Udostepnianie tresci przez
Internet jest jedna z form ukrytej reklamy (zachecony artykulami, pojde do
kiosku zobaczyc obrazki, a przy okazji reklamy w gazecie).

> Przeciez jest to dzialanosc
> INFORMACYJNA a nie KOMERCYJNA (z tego co pamietam nie umieszczaja tam
> reklam).

Nie szkodzi. Patrz wyzej.

> Czyli jezeli np firma "Krzak S.A." bedzie miala konto na mojej sieci i
> umieszczala na nim TYLKO BEZPLATNIE DOSTEPNE INFORMACJE (bedzie dziala
> jako serwis informacyjny bez mozliwosci umieszczania reklam) to tez musi
> placic?

Tak. To jest forma reklamy. W Stanach jest pelno firm, ktore stosuja
bierna reklame i wszystkie maja *.com (facet ma lacze dzierzawione do
domu i odpala Wingophera pod Windows alibo httpd pod Linuxem). Jak
chce miec serwer u kogos, to placi. Trafia przez to do specyficznego
grona odbiorcow, co mu nakreca sprzedaz.

> A jezeli np postawie httpd dla tej firmy?

Patrz wyzej.

> I zamiast zalozyc im
> konta bede drukowal poczte i wysylal im "zwykla" poczta?

Prowadzilbys wtedy za pieniadze uczelni (lub firmy :-)) dzialalnosc
komercyjna na terenie uczelni. Nie wiem, czy uczelnia bylaby zadowolona.

> Skoro mam archiwum FTP plikow do Clipper'a (komercyjny produkt firmy CA)
> to czy to podlega juz pod "udostepnianie sieci"?

Prawdopodobnie tak, nie wiem jakie jest stanowisko CA w tej sprawie.

> A jezli do tego samego
> servera wrzuce artykulu z "Przegladu Wedkarskiego" to czy oni beda musieli
> za to placic?

Nie (bo zrobiles to bez wiedzy "PW"), ale tu dotykasz problemu praw
autorskich (jeden z punktow LAP).

> ? To po co regulacje prawne?

Aby mogl byc mozliwy transfer pieniedzy pomiedzy uczelnia a NASK.

> Hmmm, jezeli ktos raz na jakis czas wysyla maila, to czy poziom
> wykorzystania pasma jest mierzony W TRAKCIE polaczenia do SMTP czy tez
> jest usredniany za ostatni kwartal? :-)

Nalezy rozumiec, ze powinien byc usredniany za kwartal.

> A co z UUCP?
> (Nie mowie o wypadka wpiecia w siec jakiejs podsieci przez np slip'a)

Transfer plikow za posrednictwem legalnego operatora (TPSA) jest, jak
wynika z odpowiedzi Profesora, dozwolony. De facto robisz to samo
kermitem czy zmodemem.
Rozumiem rowniez, ze dial-up IP jest dozwolony w przypadku, gdy
komputer w domu uczonego otrzymuje (np. przez bootp) numer IP z sieci
uczelni. Dom uczonego staje sie jakby enklawa uczelni, w ktorej sie
pracuje.

> (sic!)
>
> Tzn placic i tak bedziemy tyle samo jezeli sie komus pozwoli wykorzystywac
> konto a w interesie uczelni (jak sadze) lezy bardziej posiadanie sponsora,
> ktory np zakupilby (podarowal?) kawalek sprzetu....
> Poza tym nie wiem, czy wplacenie dodatkowych pieniedzy na konto NASK przez
> potencjalnego klienta mojego Wydzialu pozwoli Wydzialowi odczuc jakokolwiek
> zmiane.... :-(

Mysle, ze wykazalem, ze to ma pewien sens.

> Przepraszam za taka ilosc pytan, ale naprawde nie rozumiem "co autor
> chcial powiedziec".

Ja zrozumialem to tak: "dajcie mi prawo alibo pozor". Nie ma to jak
klasyka :-).

Pozdrowienia,

Maciek Uhlig

Maciej UHLIG, Computer Center, Silesian University
                          Uniwersytecka 4 St., 40-007 KATOWICE, POLAND
Internet: muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl Voice: +48 (32) 588211 (1768)
                                         Fax: +48 (32) 596847
***** Imagine all the people sharing all the world (John Lennon) *****