Re: Internet via Radio (oraz Lista Aktualnych Problemow...)

Autor: WSUL_at_UWLAX.EDU
Data: Tue 22 Nov 1994 - 14:32:00 MET

> Przepis taki istnieje (patrz Re 11'94 str.13) i mowi on ze wolno w Polsce
> uzywac stacji nadawczo-odbiorczych, ktorych moc wypromieniowana wynosi
> NIE WIECEJ niz:
>
> w pasmie 27.12MHz (+/- 0.5%) 150mW (mili Watow)
> w pozostalym zakresie tzn. 0-1Ghz 20mW
>
> Jedna tylko uwaga :
> dla tej mocy, w pasmie 27MHz teoretyczny zasieg (przy prostej antenie nisko nad ziemia) nie przekracza kilkuset metrow. Odleglosc ta moze byc jednak MNIEJSZA
> ze wzgledu na tlok (i brak kultury :)) na tym pasmie.

Tak, tak na prostej, pretowej antenie nie mozna sie spodziewac
niczego innego ale......

Przy zastosowaniu anteny typu Yagi sytuacja sie zmienia. Owszem, nie
radze nic budowac na 27,12 MHz. Rzeczywiscie to smietnik (na calym
Swiecie).

Skoro jednak istnieje prawo, ktore poozwala uzywac 20 mW (0-1 GHz) o
czym czytam powyzej nie zgadzam sie z tym co ponizej:

> Jesli chodzi o moc 20mW to jest to tak malo ze trudno byloby pogadac dalej niz
> z sasiadem.

Owszem, jesli uzywac bedziemy gwozdzia, zamiast anteny. (piszac o
gwozdziu nie zartuje tak do konca, poniewaz na czestotliwosci 1 GHZ,
gwozdz o dlugosci 7.5 cm dziala jak antena typu GP, albo 1/2 v. dipol)

Prosze jednak zauwazyc, ze przy zastosowaniu anteny Yagi i wysokiej
czestoliwosci sytuacja zmienia sie bardzo na korzysc.

Yagi antena to dipol z direktorem i reflektorem a wiec dlugosc
anteny jest .5 (2 x .25) lambda, czyli:

Jesli to jest np. 1 GHz to dlugosc anteny dipol bedzie okolo 15 cm.
Zeby powstala Yagi trzeba dolozyc direktor (ok.14 cm) i reflektor (ok.
16 cm) w odleglosci okolo 2-4 cm oddalone od podstawowego dipola. Gdy
sie dolozy okolo 5-20 direktorow i zmodyfikuje reflektor mozna miec
antene o mocy wypromieniowanej nie 20 mW, ale 2 a nawet wiecej
watow. Na czestotliwosci 1 GHz moze to dac zasieg kilka -
kilkanasice kilometrow.(dla zilustrowania jak wyglada taka antena
proponuje popatrzyc po dachach z antenami telewizyjnymi, szczegolnie
na te wyzsze zakresy i wyobrazenia sobie tej anteny w skali 1:2;1:10)

Czy jednak istnieje takie prawo w Polsce, ze mozna uzywac 20mW (bez
wzgledu na antene) watpie. I czy chodzi o moc doprowadzona do
stopnia koncowego wzmacniacza RF czy moc wypromieniowana z anteny (w
dB) tego nie wiem.

Przypatruja sie jednak tej dyskusji, traktuje ja jako rozwazania
teoretyczne i dlatego pozowlilem sobie dolozyc swoje trzy grosze. W
praktyce nie sadze, zeby komus chcialo sie w to bawic.

> Pozdrawiam- Artur
> artur_at_panda.bg.univ.gda.pl
| |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
------------------------> kierunek promieniowania
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
refl. dipol

antena Yagi na 1 GHz w skali prawie 1:1

Pozdrawiam i zycze powodzenia:-) w pracach konstrukcyjnych.
ZAW