Re: sprawy techniczne

Autor: Maciek Uhlig (muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl)
Data: Mon 07 Nov 1994 - 10:20:14 MET

Lech Borkowski wrote:

> W pewnym instytucie PWr. mamy taka sytuacje
> w ich lokalnej sieci komputerowej, cytuje
> z listu kolegi:
>
> "To jest taka amatorszczyzna. Cala siec jest zle zorganizowana.
[...]
> Wiem jaka bedzie odpowiedz - nie ma pieniedzy."
>
> Jak to mozliwe, by na uczelni, gdzie jest takie
> mnostwo doktorow, technikow etc. ludzie nie umieja/nie chca
> zajac sie jak nalezy sprzetem komputerowym?
> Jest zle.

> Nie wiem, na ile ta patologia opisana powyzej
> jest "normalna" w Polsce.
>
> Lech Borkowski

Niestety podejrzewam ze jest to nasz standard ogolnopolski (sa zapewne
wyjatki, ale potwierdzajace regule). W naszej uczelni jest podobnie.
O ile jest zrozumiale, ze wydzialy humanistyczne maja problemy
z pozyskaniem administratorow sieci lokalnych, to nawet na wydzialach
nauk scislych malo kto ma pojecie, jak powinna byc zorganizowana
i zarzadzana siec.

Przyczyna tego stanu rzeczy jest moim zdaniem istotnie sytuacja
finansowa uczelni w polaczeniu z ogolna lewicowa tendencja, aby uczelnie
pelnily rowniez funkcje socjalne. W zwiazku z tym:
- nie ma pieniedzy na zatrudnienie kogos, kto moglby sie nauczyc,
  nie mowiac juz o tym, kto juz umie - czyli jest blokada etatow
- nie ma checi zwolnienia tych, ktorzy sa na uczelni niepotrzebni
  (kiedys wyliczylem, ze gdyby zwolnic 100 osob (z 3500), to w ciagu
  3 lat moznaby zbudowac siec w najlepszym standardzie, placac tym
  kilku ludziom, ktorzy to robia, stawki konkurencyjne do firm
  prywatnych
Jest oczywiscie jeszcze kilka innych uwarunkowan. Jednym z nich jest
brak porzadnej literatury i w zwiazku z tym koniecznosc zdobycia calej
wiedzy z sieci. Malo kto chce i umie pozyskiwac wiedze z sieci
(brak motywacji, nieznajomosc jezykow, inne zadania, trudnosci
w lokalizacji interesujacych materialow).

Powszechnie wiadomo, ze ludzie zarabiaja na uczelniach znacznie mniej,
niz dostaja poza nimi za roznego rodzaju dzialalnosc dodatkowa.
Powiedzialem kiedys rektorowi: trudno sie spodziewac, aby profesor
przygotowywal w sieci multimedialny skrypt do swojego wykladu
w sytuacji, gdy po zajeciach dydaktycznych biegnie do kolejki w biurze
maklerskim.

Maciek Uhlig

Maciej UHLIG, Computer Center, Silesian University
                          Uniwersytecka 4 St., 40-007 KATOWICE, POLAND
Internet: muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl Voice: +48 (32) 588211 (1768)
                                         Fax: +48 (32) 596847
***** Imagine all the people sharing all the world (John Lennon) *****