Obsluga danych i MS-DOS

Autor: Suave Lobodzinski (slobo_at_csulb.edu)
Data: Sat 22 Oct 1994 - 01:55:25 MET

On Fri, 21 Oct 1994, Grzegorz Krawczyk wrote:

> ^^^
> Nie "widze" tu smiechu tylko krzyk. A tak powaznie: konkretniej prosze...
> Domyslam sie, ze nie mialbys nic przeciwko temu aby powierzyc powyzszym
> programom dzialajacym pod MS-WINDOWS obsluge baz danych. Ja bym sie
> troche bal (no chyba ze bylby to spis ksiazek z mojej biblioteczki).
>
> Grzegorz

MS-DOS i Windows sa postawowymi komponentami tzw. "enterprise wide
computing" w swiecie duzych korporacji (np. Kodak, P&G, DuPont etc).

Najpierw troche historii:
To wlasnie korporacje wywindowaly Microsoft i Lotus z "obscurity" (jak to
bedzie po polsku?). Korporacje kupuja tylko takie produkty ktore maja
gwarantowany "support" i "upgrades". Microsoft takich programow
dostarczyl (dane z 1992 - 65% wszystkich aplikacji na "desktop" to Word
Perefect, 25% Lotus 123, reszta razem 10%!). W jezyku marketingu takie
aplikacje nazywane sa "killer applications". Dzieki tym dwom programom (pod
MS-DOS) nastapila gwaltowna komputeryzacja, konkurencja i podaz na uslugi
informatyczne z ktorych my dzisiaj zyjemy.

Kazda duza korporacja ma albo Mainframe albo pate mini (VAX lub (UNIX) w
ktorych przechowywane sa tzw. zelazne dane. Dostep do tych danych jest
wlasnie poprzez MS-DOS/Windows w konfiguracji client-server. Gole dane
(Raw data) sciagane sa do klienta z transakcyjnej bazy danych i gdzie sa
obrabiane. Resultat obrobki zwykle laduje w lokalnej bazie danych na desktop i
jednoczesnie wraca do serwera.

Narzedzia do tworzenia takich wlasnie systemow client-server (Gupta SQL,
Power Builder, Trinzic czy Visual BAsic) posiadaja wlasne lokalne bazy danych
(VB Access, PowerBuilder Watcom etc). Tak wiec jak widzisz, dane
korporacji zawierzane sa MS-DOS i WIndows na ogromna skale. Nic dziwnego,
ze PowerSoft i Gupta sa najszybciej rosnacymi koncernami
softwarowymi w USA.

To tyle na powaznie o Windows i obrobce danych.
         /\
        / ^\ /\
       /^ \ / ^\
      / ^ ^ \/^ ^\ OrangeNet -Finest Internet Connectivity in OC
     / ^ ^ ^ \ ^ ^ \ S. (Suave) M. Lobodzinski, Ph.D
    / \ \suav_at_orange.digex.net, slobo_at_csulb.edu
  /