Re: TeX i MSWord (jeszcze moje 3 grosze)

Autor: Jerzy Michal Pawlak (PAWLAK_at_zeubac.desy.de)
Data: Thu 20 Oct 1994 - 16:05:17 MET

>: Jest natomiast jeden punkt w ktorym TeX jest NIE DO POBICIA
>: (co najmniej nie przez MS, Lotus, Apple itp). Mianowicie:
>: TeX JEST NIEZAWODNY. Za wykrycie bledu w TeX-u nagroda jest teraz bodajze co najmniej 1024 $, podwajana z kazdym wykrytym bledem. Jesli wiec ktos nie wierzy w bezblednosc TeX-a - do dziela, mozna sie dorobic miliona juz za 9 bledow, he he.
>
>Tak to jest jak program ma 20 lat. Albo sie uzywa sprawdzonego produktu,
>albo nowoczesnego.

Ja wiem ze to nie na temat... Ale musze sprostowac:
TeX ma nieco ponad dziesiec lat (nie dwadziescia) i uwazam ze jest dosc
nowoczesny. Swoja stabilna wersje osiagnal praktycznie wlasnie 10 lat temu
- od tego czasu bylo kilka nowych wersji 'wnetrznosci' - ale dla szarego
uzytkownika nie zmienil sie NIC. To jest zreszta najwazniejsza zaleta dla
mnie. Nie wiem na jakiej maszynie bede pracowal za lat kilka, wiem tylko ze
na zupelnie innej niz teraz. Chce mimo wszystko miec mozliwosc siegniecia
do swojej starej tworczosci. 7 lat temu pracowalem na IBM-ie (nie PC,
nie... na 3090 z MVS...). Napisalem tam sporo tekstow pod TeX-em, ktore do
tej pory moge zmodyfikowac i wypuscic na nowo. I jestem pewien, ze za te
kilka lat bede mogl to robic rownie dobrze, gdzie bym nie byl.

>P.S. Kto placi? jakie sa warunki? Mam paru kolegow, ktorzy doskonale
> nadaja sie do testowania. Maja "szczesliwe" rece i zwykle zawieszaja
> produkty w 5 minut.

To tylko dowodzi jak marnego software uzywacie. Dla mnie zawieszenie sie
produktu w 5 minut w wyniku 'legalnych' dzialan uzytkownikow (jakkolwiek
glupie dzialania by to nie byly) jest dostatecznym powodem dla zwrocenia
go producentowi z odpowiednia opinia.

A placi to Donald Knuth osobiscie (autor TeX-a). Nie 1024$, bo to startowalo
od jednego centa i bylo co jakis czas podwajane - ostatnio jak slyszalem
bylo $81.92 - ale moglo wzrosnac. Nie sadze jednak zeby Twoim kolegom udalo
sie 'ot tak' zagarnac te nagrode :-). Jezeli koniecznie chcecie sprobowac to
polecam ksiazeczke tegoz autora pt. 'Literate Programming'. Zawiera miedzy
innymi kompletny listing bledow TeX-a (scislej - poprawek robionych
przez autora, udoskonalenia tez tam sa). Mozna sie przekonac, ze od
mniej-wiecej 1987 roku TeX byl tak stabilny, ze bledow/modyfikacji
bylo kilka na rok, wiekszosc w takich miejscach ze prawdopodobnie byly
szukane przez zawodowych 'bounty hunters' dla slawy zostania odkrywca
buga w TeX-u :-)

Jeszcze raz przepraszam za list nie na temat...

JMP