Re: TeX i MS Word (Netware by way More than a Nose)

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Wed 19 Oct 1994 - 13:22:47 MET

> [...]
> To: sfrafa_at_cyf-kr.edu.pl
> Subject: Re: TeX i MS Word (Netware by way More than a Nose)

> : TeX daje bezsprzecznie najlepsza na swiecie *jakosc* skladu. Nic go tu nie
> : pobije. Jest po prostu najlepszy i koniec.
>
> Moja personalna opinia mowi, ze TeX dawal najwieksze mozliwosci redagowania
> tekstu (redagowanie - opisywanie jezykiem programowania jak tekst ma
> wygladac). Jak bylo z *jakoscia* skladu, to trudno mi sie wypowiadac.
>
> Windows'owa konkurencja moze nie jest tak programowalna jak TeX, ale ma
> inne rzeczy, ktorych TeX nie robi, albo robi kulawo.

TeX ma "zaszyte" rozmaite zasady skladu drukarskiego, znacznie bardziej
wyrafinowane niz np. zwykly kerning spotykany w prawie wszystkich programach
DTP. Poslugujac sie "logiczna" struktura tekstu (akapity, rozdzialy,
podrozdzialy itp.), a nie fizycznymi atrybutami (bold, italic...) ustawianymi
przez uzytkownika na zasadzie WYSIWYG, "wie", jakie ma w danym momencie dac
kroje i grubosc czcionki, odstepy miedzy znakami, slowami itp. tak aby tekst
byl najbardziej przejrzysty i czytelny. Nie wiem, czy ktos z Panstwa wie (ja
tez nie wiedzialem do chwili przeczytania tego w opisie TeX'a), ze poligrafia
rozroznia cztery rodzaje znakow "-", kazdy z nich stosowany jest w innych
kontekstach (lacznik w takich slowach jak "bialo-czerwony", myslnik miedzy
wyrazami, kreseczka na koncu slowa przeniesionego do nowego wiersza i minus
we wzorach matematycznych) i powinien miec inna dlugosc oraz inne odstepy od
sasiadujacych z nim znakow. Trudno sie spodziewac takiej wiedzy od
uzytkownika nie bedacego drukarzem. A TeX to "wie", chociaz uzytkownik moze
nie wiedziec, i stosuje tam gdzie trzeba.

> Podejrzewam, ze taraz najlepsza jakosc skladu, to daje jednak
> jakis system profesjonalny.

Jezeli przez system profesjonalny rozumiesz systemy uzywane w drukarniach, to
chyba tak. Nie znam ich na tyle, tu jakis drukarz musialby sie wypowiedziec.
Wiem, ze w wielu z tych systemow "koncowy stopien", sterujacy bezposrednio
naswietlarka, przyjmuje miedzy innymi TeX'owe pliki DVI. Natomiast z systemow
przeznaczonych na zwykle komputery "ogolnego zastosowania" to chyba TeX jest
ciagle nie do pobicia. Zreszta obilo mi sie o uszy, ze byla wyznaczona jakas
nagroda dla autora programu, ktory zlozy tekst bardziej estetycznie w opinii
drukarzy niz TeX, i jak dotad nikt tej nagrody nie zdobyl...

Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   sfrafa_at_lfs.cyf-kr.edu.pl, raj_at_inf.wsp.krakow.pl