Re: Co robic z filutkami?

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Mon 10 Oct 1994 - 18:53:59 MET


> Date sent: Mon, 10 Oct 94 17:12:00 +0200
> Send reply to: polip_at_zsku.p.lodz.pl
> From: mpokul_at_lksu.ippt.gov.pl (Marek Pokulniewicz)
> To: sfrafa_at_cyf-kr.edu.pl
> Subject: Re: Co robic z filutkami?

> Szymon Sokol pisze:
> >itp. itd. Owszem, np. u nas na AGH jest na informatyce przedmiot "Sieci
> >komputerowe". Po zaliczeniu go student wie, jakie sa np. metody sygnalizacji
> >w protokole B-ISDN (ktorego w Polsce nie uswiadczysz), ale nie wie, ze Ethernet
> >w odroznieniu od "cable TV" nie pozwala na uzywanie rozgaleznikow...
> >O tym, zeby na jakims przedmiocie uczono np. jak sie podpina drukarki do
> >servera Novell 3.11, albo konfiguruje "shadow passwords" na SunOSie, to nawet
> >nie marze, bo tego sie *nigdzie* nie uczy; ale np. o tym, jak jest roznica
> >pomiedzy "IP broadcast" a "Ethernet broadcast" to by mozna, nie uwazacie...?
>
> Istotnie jest to wszystko bardzo wazne.Tylko klopot bedzie jesli system z 3.11
> zostanie zmieniony na 3.14.Bo juz wtedy dolaczenie drukarki stanie sie
> niemozliwe.Chyba dobrze byloby umiec zastosowac wiedze zwiazana z informatyka
> do praktycznych celow np.do obslugi sieci.I to troche poza wiedza typu
> netmasks czy broadcast.Bo UNIX ma to do siebie ze przy pewnym wysilku route
> moze byc zastapione slowem "lacznik" i co wtedy?Nie bedzei juz laczenia ani
> routingu tym bardziej.A to czy Ethernet moze miec rozgalezienie czy nie jest
> taki ktos,kto sie zajmuje teletransmisja i umie oscyloskop na przyklad
> obsluzyc.Istnieja tez metody numeryczne ktorych naczelnym zadaniem jest
> wyjasnienie ,ze komputer nie jest zwiazany z zadnym cialem algebraicznym( w
> szczegolnosci a+b moze byc rozne od b+a i a*b gdzie4 a i b sa rozne od zera
> moga dac w wyniku zero).To wynika ; moze niebezposrednio ale jednak; z tej
> wiedzy na pozor malo przydatnej.Rowniez wiedza o gramatykach Chomskiego bywa
> przydatna chcby po to ,zeby moc sie sprawniej vi posluzyc(np.budujac poprawnie
> wyrazenie regularne i niekoniecznie zadajac zeby vi pamietal co sie dzialo dwa
> znaki wczesniej).Tak ze jest pewna ronica miedzy kims laczacym wspomniane
> drukarki a admninstratorem sieci.
>
Z tego wszystkiego wynika jedno: trzeba myslec. Niekoniecznie trzeba do tego
konczyc informatyke. Wyrazenie regularne dla vi (brrr... powiedzmy moze: dla
Briefa albo Multi-Edita, nie bedzie odrzucalo od razu) mozna skonstruowac
poczytawszy uwaznie opis do rzeczonego programu, jak sie troche pomysli. A
jak ktos nie mysli, to chocby i uczono go gramatyk Chomskiego, to i tak
sobie nie poradzi. Zmiana systemu z 3.11 na co-badz moze byc problemem tylko
dla kogos uczonego metoda "malpy": na ekranie pojawi ci sie to i to, masz
nacisnac wtedy to i to. Owszem, spotkalem w swoim zyciu nie tylko
uzytkownikow, ale i operatorow komputerow pracujacych w ten sposob (np. w
czasie moich studiow operatorzy uczelnianej Odry-1305. W razie jakichs
bardziej nietypowych sytuacji to grupka nas, bardziej zaawansowanych
uzytkownikow, musiala ratowac ich z opresji.), ale chyba nie to Szymon mial
na mysli. Ja ucze na co dzien programowania w Pascalu i widze jaki okropny
klopot maja ludzie z mysleniem. Pisza np. ludzie trywialny programik na
dodawanie dwoch liczb, i gdy po uruchomieniu napisanego programu widza np.
komunikat "Podaj dwie liczby:", to nie wiedza co zrobic (!!!). Co tu mowic o
takich sprawach jak np. zrozumienie, ze w strukturze "if warunek then
instrukcja" w miejsce "instrukcji" mozna wstawic nie tylko np. pojedyncze
podstawienie, ale dowolna strukture, wlacznie z innym if, czy dostrzeganie
takich struktur na gotowym programie. A zrozumienie, jaka jest roznica miedzy
obecnoscia, a brakiem backslasha (dla Unixowcow - slasha) na poczatku sciezki
dostepu do pliku... czarna magia! No niestety, myslenia nic nie zastapi,
zadne metody numeryczne ani takie tam.

Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   sfrafa_at_lfs.cyf-kr.edu.pl, raj_at_inf.wsp.krakow.pl



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 15:46:18 MET DST