Re: Usenet

Autor: Rafal Maszkowski (rzm_at_oso.chalmers.se)
Data: Sat 17 Sep 1994 - 01:00:46 MET DST

Roman Kruszynski writes:

> [...]
> uoo.univ.szczecin.pl, ktory na bazie HP9000/817 z HPUX9.0 utrzymuje okolo
> 150 kont roznych uzytkownikow. Pojemnosc dyskowa jaka mam (jeszcze do
> dyspozycji) to okolo 60MB. Polaczenie sieciowe jest poprzez linie dzierzawiona
> do Poznania o szybkosci 9600 bps. Pojawili sie uzytkownicy ktorzy chcieliby
> skorzystac z USENET.
> Jaka droge uzyskania tego serwisu polecic tym uzytkownikom (i zarazem sobie)?
> Czy:
> 1) poprzez GOPHER'a (gdzie takiego zlapac i jaki zakres grup tematycznych

Powolne i nie zapewnia zaznaczania, ktore artykuly zostaly juz przeczytane.
Zaleta: mozna od zaraz.

> 2) poprzez liste dyskusyjna (czy kazda grupa tematyczna ma swoj odpowiednik
> w liscie dyskusyjnej?)

Nie, bardzo niewiele ma odpowiedniki. Teoretycznie mozna je utworzyc, ale
nie ma to sensu.

> 3) poprzez news-reader'a (jaki najlepiej zainstalowac: lynx, tin czy jeszcze

tin, strn albo pine na terminalu tekstowym, tknn na X-Windows. Ale kto
inny moze doradzic cos zupelnie innego.

> cos innego i skad go wziac). Do jakiego news-serwer'a wtedy sie laczyc

Do najblizszego. Poniewaz nie ma go w Poznaniu to bedzie to news.nask.org.pl.

> Jesli przyjdzie potrzeba zainstalowania news-serwera dla calego szczecinskiego
> srodowiska akademickiego, jakie zasoby beda potrzebne (sprzet) i gdzie dorwac
> oprogramowanie serwera news.

To zalezy ile grup chcesz sciagac. Na wszystkie trzeba sie liczyc z
potrzeba dysku 1 GB. Na moim serwerze sa glownie sci, comp i bit (oraz
pl oczywiscie) i zajmuja ok. 300 MB przy 9 dniach przetrzymywania (pl -
30 dni). Jezeli bedziesz wybieral pojedyncze grupy moze byc tego
znacznie mniej, moze nawet sie zmiescic na 60 MB, a czasem
przetrzymywania mozesz regulowac. Na 9600 i tak musisz wybrac
niewielka ilosc grup zeby nie zapchac linii. Oby zainteresowania userow
sie pokrywaly...

Pelna liste serwerow i wiele innych pozytecznych informacji mozesz znalezc w
http://www.ict.pwr.wroc.pl/doc/news-pl-faq.html . Jest tam tez
odnosnik do PZS, w ktorych mozesz znalezc adresy administratorow.

R.

--
Rafal Maszkowski rzm_at_oso.chalmers.se      http://www.mat.uni.torun.pl/~rzm
Opinia publiczna powinna byc zaalarmowana swoim nieistnieniem - St. J. Lec