Re: Gopher

Autor: Rafal Maszkowski (rzm_at_oso.chalmers.se)
Data: Wed 27 Apr 1994 - 16:43:47 MET DST

Krzysztof Wroblewski writes:

> Wyjasnienie Szymona, ze zaleta "lokalnego klienta" jest mozliwosc zapisania
> do pliku tego co przychodzi na ekran, jest malo przekonywujace. Moj program
> komunikacyjny (uzywam Terminal z Windows - a wiec rzecz najprymitywniejsza
> pod sloncem) tez to potrafi. W tej sytuacji czy "klient" jest na ktorejs
> maszynie u mnie w pracowni czy uzywam Gophera, poprzez serwer uniwesytecki

Jezeli sciagasz plik tekstowy to mozesz go lapac programem terminala,
ale nie jest to bardzo wygodna metoda. Nie zlapiesz w ten sposob pliku
binarnego, np. .zip czy .gif .

> na jedno wychodzi. I chyba to nie jest tak, jak to ktos poprzednio napisal,
> ze ogolnodostepne gophery zostaly zrobione przez dobrych ludzi, ktorzy maja
> tylko z tym pozniej klopoty. Jest to normalny serwis jaki siec uniwersytecka
> prowadzi dla swoich uzytkownikow i to porostu powinno byc tak jak ksiazki

Powinno.

> w bibliotece, czy lawki w salach wykladowych. Ci "dobrzy ludzie" poprostu
> od tego sa i za to biora pieniadze. Z drugiej strony, jezeli taki "kilent"

Niektorzy instaluja takie narzedzia w ramach pracy etatowej, inni w
ramach rozrywki po pracy.

> zajmuje ok 1 MB na dysku, a wnaszej sieci uniwersyteckiej jest ponad 5000

Ok. 150 KB.

> komputerow, to latwo sobie policzyc calkowita "zmarnowana" pojemnosc
> dyskowa. W tej sytuacji chyba lepiej jest przeznaczyc na to jeden komputer,
> ktory do tego ma fachowa obsluge, niz puscic tysiace amatorow na zywiol.

Jednak publiczny gopher client, ktory z koniecznosci musi byc
pozbawiony niektorych mozliwosci jest tylko czyms do tymczasowego
uzywania. To tak jakby powiedziec, ze program 'mail' powinien byc
dostepny przez publiczne konto bo zajmuje miejsce. Zeby nie marnowac
miejsca na dyskach w sieci uczelnianej mozna wyeksportowac komplet
podstawowych programow przez NFS, nawet dla roznych architektur i
montowac w miare potrzec. Ma to jednak te wade, ze zwieksza sie wtedy
znacznie ruch w sieci - 5000 komputerow * 150 KB przez Ethernet = ... .
Posrednie rozwiazanie to serwery NFS na wydzialach.
Uwzglednienie w podliczeniu miejsca na dyskach kazdego z tych 5000
nie ma sensu - wiele z nich bedzie udostepniac gopher w okienku
X-Windows.

R.

--
Rafal Maszkowski rzm_at_oso.chalmers.se rzm_at_mat.uni.torun.pl <-finger for public
snail: Omgangen 464-82, 412-80 Goteborg, Sweden; tel: +46-31-7780831      key