Re: propozycja zakupu oprogramowania firmy FTP Software

Autor: Marek Czubenko (mc10_at_lnx1.boa.uni.torun.pl)
Data: Wed 23 Mar 1994 - 08:21:28 MET

> From: Maciek Uhlig <muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl>
> To: amarecki_at_mpifr-bonn.mpg.de
> Subject: propozycja zakupu oprogramowania firmy FTP Software
>
> Wlasnie dostalem z firmy ATM pismo, w ktorym ATM proponuje, ze
> dokona hurtowych zakupow programu PC/TCP firmy FTP Software dla
> srodowiska akademickiego, przy czym prawdopodobne jest dofinansowanie
> zakupu przez KBN do 99% calkowitych kosztow zakupu.
>
> Nie ukrywam, ze propozycja jest atrakcyjna z uwagi na jakosc tego
> oprogramowania (sam bym wzial na takich warunkach ze 200 licencji),
> ale w tej sytuacji mam kolejna propozycje:
> [...]

Dostalem wlasnie informacje o ew. zakupie PCTCP f-my FTP software
dla srodowiska akademickiego wobec tego pozwalam sobie wrzucic
tu swoje trzy grosze.
Zazwyczaj wobec mozliwosci zakupu jakiegos produktu warto rowniez
przed podjeciem decyzji zorientowac sie co "w tym temacie" oferuje
konkurencja i przyjrzec sie relacji "price/performance".
Mam w zwiazku z tym propozycje, aby przed takim zakupem rozeznac
rowniez produkty konkurencyjne. Takim konkurencyjnym produktem
moglby byc produkt Digital Equipment Corporation pn. Pathworks.
Podstawowa zaleta pozamerytoryczna Pathworkow jest ich cena (dla
srodowisk akademickich 22 USD per PC. Dla porownanie cena FTP
startuje z poziomu mniej wiecej 130 USD, za tyle rok temu kupowalismy
30 licencji i to juz byla cena obnizona, ostatnio pojedyncze
egzemplarze oferowano za cene ok. 200 USD (w obu przypadkach nalezy
uwzglednic VAT).
Jezeli informacja o dofinansowaniu przez KBN by sie potwierdzila,
to przy dofinansowaniu 99% zaspokojenie najbardziej wyuzdanych potrzeb
kosztowaloby per PC ponizej jednego USD w przypadku Pathworkow
i wydajac te same pieniadze moznaby zaspokoic kilkakrotnie! wiecej
uzytkownikow niz kupujac FTP PCTCP.
Nie chcialbym rozpisywac sie na temat zalet i wad obu produktow,
bo w miare kompetentnie moglbym cos powiedziec nt. FTP (uzywam od roku),
a Pathworkom moglem sie dopiero przyjrzec na tyle, by uzyskac
w miare sensowne pierwsze wrazenie. Wada (o ile jest to wada) Pathworkow
jest brak realizacji NFS, za to te funkcje przejmuje oprogramowanie
serwera lub oprogramowanie protokolu Lan Managera.
Kwestia polonizacji jest w obu przypadkach na analogicznym poziomie,
tj. polskie litery z Latin 2 (IBM/Microsoft) sa mapowane na ISO Latin 2
w PC i ew. w UNIXie trzeba zrobic operacje odwrotna lub stosowac ISO
Latin 2 (ISO 8859-2). W przypadku oprogramowania public domain
w wiekszosci przypadkow tez daje sie uzyskac polskie litery stosujac
mapping kosow, czyli tez tak jak to proponuje FTP oraz Digital.
Temu problemowi poswiecilem dosc duzo uwagi i czsu i z moich
doswiadczen wynika, ze innej mozliwosci nie ma; winowajca jest tu
prawdopodobnie support VT-125, ktory zagarnia przestrzen kodowa
w obszarze 0x80 - 0x9f, a wszystkie (oprocz ISO Latin 2) standardy
polskich liter tez wykorzystuja powyzszy obszar.
Pathworki maja jeszcze znacznie milsze ftp (przezucanie mysza z jednej
kolumny do drugiej i juz, choc brak tu rozwiniecia tree structure tj.
widoczne sa tylko aktualne katalogi, ale to nie jest wada produktu
tylko wynika to z faktu, ze wspolpracuje sie przeciez np.z "glupim" ftp
na hoscie oddalonym, a ftp udostepnia uzytkownikowi w trakcie sesji
dwa katalogi biezace (lokalny i zdalny), wiec takie rozwiazanie jest zgodne
z filozofia ftp, choc zapewne mozliwe jest zaimplementowanie dostepu
do drzew.
Poza tym Pathworki maja na pokladzie DOSowski X-terminal. Wersja Windowsowa
X-terminala dla ewentualnych wybrednych jest dostepna jako odrebny produkt,
ktory moze dzialac w srodowisku Pathworkowym (ale nie tylko) za 50 USD
per PC.
Jeszcze jedna uwaga: swiat TCP jest jednym z czterech swiatow ktore
moga byc integrowane przez Pathworki ( pozostale to oczywiscie DECNET,
Novell oraz NET BUI, a wiec sieci oparte na serwerach OS/2 i np. Windows
for Workgroups).
Z powyzszego juz dobitnie wynika, ze moze byc to propozycja b. konkurencyjna
wobec FTP Software i warto sie jej przyjrzec blizej. Oczywiscie nie jest
to jedyna konkurencyjna propozycja.
Mysle, ze warto podjac dyskusje na ten temat.

--
                    Marek Czubenko
                    Uniwersytet M. Kopernika
                    Zespol Pelnomocnika Rektora
                    ds. Komputeryzacji Uczelni
                    tel. +14-510, fax +21224
                    email:
                    Internet:
                             mc10_at_boa.uni.torun.pl
                             czubenko_at_boa.uni.torun.pl
                    bitnet:
                             czubenko_at_pltumk11.bitnet
Kopie niniejszego (ew. opatrzone preambulami) wysylam do:
1. KBN - gorazi_at_plearn.edu.pl
2. DEC - zbigniew.borowiec_at_rpw.mtu.dec.com
3. muhlig_at_usctoux1.cto.us.edu.pl