Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] jak ściemnić laptop

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] jak ściemnić laptop
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Sat, 20 Jul 2024 12:59:16 GMT
On 2024-07-20, Adam <a.g@poczta.onet.pl> wrote:

> W starszych książkach - zwłaszcza z międzywojnia - dośćczęsto padało
> pytanie: "a co ty taki podniecony jesteś?". Z reguły chodziło albo o
> wzburzenie albo radość.
> W pscychologii chyba (aczkolwiek nie jestem pewien) też mówiło się o
> "podnieceniu" mając na myśli emocje.

Od kiedy podnieta zaczęła się mocniej kojarzyć z seksem, bardziej będzie
chyba pasować ekscytacja.

A co do meritum, to w pierwszym odruchu też bym raczej użył słowa
bodziec, bo podnieta jest jakby czynnikiem często złożonym i
sekwencyjnym i jeszcze zwykle o zabarwieniu emocjonalnym. Bodziec
swietlny vs podnieta świetlna. Bodziec termiczny vs podnieta
termiczna/cieplna. Ale bodzieć to czynnik działający na receptor,
podnieta to translacja efektu działania bodźca na receptor już w mózgu,
i wywołująca okreslony efekt, zwykle emocjonalny. I teraz pytanie, czy
ta wartość, którą produkuje receptor to jest już po zlogarytmowaniu czy
też mózg logarytmuje? :) Ale nawet jeśli mózg to efekt przecież nie musi
być jakąś podnietą czy ekscytacją. Wystąpi pewna reakcja i tyle.

--
Marcin