Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Jakie dyski HDD do domowego serwera?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Jakie dyski HDD do domowego serwera?
From: Mirek Ptak <nieprawdziwy@nieprawdziwy.pl>
Date: Thu, 25 Apr 2024 10:06:44 +0200
W dniu 22.04.2024 o 09:24, Atlantis pisze:
Kilkakrotnie o tym wspominasz w tym wątku i zastanawiam się dlaczego? To bardzo nieekonomiczna konfiguracja RAID, aczkolwiek jedyna sensowna przy *tylko* 2 dyskach.

No i właśnie o to tutaj chodzi. Z powodu ograniczonych funduszy będę chciał rozłożyć zakupy dysków w czasie. Nie chcę kupować kilku mniejszych dysków jako rozwiązania tymczasowego. Plan jest taki, żeby kupić najpierw jeden duży dysk, który na razie będzie pracował w pojedynkę, a potem jeszcze dodać drugi i ustawić je w RAID-1, w celu zwiększenia bezpieczeństwa danych. Jeszcze za jakiś czas będę mógł dodać trzeci dysk i wtedy można pomyśleć o RAID-5.

Tylko jak w praktyce będą wyglądały "migracje"? Jest jakiś prosty sposób na przejście z dysku bez RAID na RAID-1, a potem na RAID-5? Czy za każdym razem trzeba będzie zgrać gdzieś dane, ustawić RAID i wgrać je ponownie?

Z RAID 1 na RAID 5 można bez problemu:
https://kb.synology.com/en-br/DSM/help/DSM/StorageManager/storage_pool_change_raid_type?version=7

Musze też jeszcze doczytać odnośnie jednej funkcjonalności QNAP, bo z tego co widzę ich serwery NAS oferują opcję połączenia dysku HDD i SSD w taki sposób, że są one traktowane jako całość, a najczęściej pobierane dane trafiają na SSD.

Mój nie ma miejsca na NVME ale *wydaje* mi się, że ich głównym zadaniem jest praca w roli cache - mogę się mylić :)

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak
kolczan( a t )outlook(kropek) c om