Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] ThinkPad x201 - chłodzenie

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] ThinkPad x201 - chłodzenie
From: Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
Date: Sun, 20 Aug 2023 12:19:28 +0200
Mam starego ThinkPada x201. Dobrze mi służył przez lata jako główny laptop, ale jakiś czas temu został zastąpiony czymś nowszym. Niemniej ciągle go trzymam w roli zastępczego komputera "na wszelki wypadek". Ostatnio korzystając z chwili wolnego czasu rozkręciłem go w celu wyczyszczenia i wymiany pasty na CPU i GPU. Fabryczna pasta na procesorze faktycznie była już mocno zaschnięta - zastąpiłem ją Arctic MX-6. Natomiast to co mnie zaskoczyło to fakt, że na GPU nie było pasty, ale termopad, który znajdował się w średnik stanie (m.in. widoczne było na nim pęknięcie). Ponieważ nie miałem pod ręką żadnego zamiennika, jedynie oczyściłem pad, GPU i okolicę z kurzu i ponownie założyłem chłodzenie.

Po odpaleniu komputera sytuacja wygląda następująco:
1. Pod obciążeniem temperatura CPU dochodzi do jakichś 88-90 stopni i pozostaje stabilna. 2. Wentylator zdaje się pracować ciszej niż przed czyszczeniem. Przy wspomnianym wyżej obciążeniu osiąga około 3700 RPM.

Niestety nie spisałem temperatur przed wymianą pasty i czyszczeniem. W związku z tym mam kilka pytań: - Czy takie rezultaty można uznać za poprawne? Dziewięćdziesiąt stopni to niby sporo, jednak z drugiej strony tam jest tylko mały radiatorek i turbinka... - Czy powinienem możliwie szybko wymienić termopad na GPU? Czy też mogę się z tym wstrzymać do następnej wymiany pasty, za kilka lat? Komputer będzie używany raczej sporadycznie, jednak chciałbym mu zapewnić w miarę komfortowe warunki pracy. :)