Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Jak zamontować moduł TPM 2.0

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Jak zamontować moduł TPM 2.0
From: Adam <a.g@poczta.onet.pl>
Date: Tue, 11 Apr 2023 16:17:38 +0200
Dnia Tue, 11 Apr 2023 11:24:37 +0200, Trybun napisał(a):

> Zacznijmy od tego że miano "firmowy" można różnie rozumieć, ale przecie
> nie sposób tak samo identyfikować garażową FIRMĘ z kimś pokroju Della.
> Problem użytkownika może się brać z takich firm jak Dell. Stosują oni
> często rozwiązania własne tak że nie znajdzie w byle sklepie za rogiem
> części zamiennych. I nie mów że nie ma problemu bo kumpel swojego Sony
> Vaio musiał wyrzucić na śmietnik bo bo nie mógł dostać jakiejś części,
> podczas gdy do niefirmowego lapka półki się uginają od części
> zamiennych. A w kompie identyfikacja części to żaden problem, byle
> [...]

Wchodzisz na stronę Della, podajesz Service Tag i widzisz rozpiskę swojego
komputera z dokładnością do każdego wkręta czy kawałka plastiku z jego
numerami.
Jest takie coś, jak Compatibility Matrix, gdzie można sprawdzić, czy do
danego egzemplarza komputera/laptopa pasuje część (np. modem, pamięć, SSD,
klawiatura, czytnik palca, bateria) od innego modelu.

Takich tabel ani wsparcia raczej nie ma w tzw. "składakach".
Owszem, są pozytywne wyjątki, np. Aopen, Asus, Intel - ale często można
kupić płytę główną marki "SuperHiper Jangcy NoName" która wg specyfikacji
powinna  np. obsłudiwać M.2 w tryvie x4, a obsługuje tylko x3.

Dell to nie stary Compaq, gdzie pasowały części tylko firmowe.
W zasadzie co by się nie włożyło, to pójdzie.

Wyjątki znam dwa:
1/ w sprzęcie "cywilnym" modemy LTE (np. Sierra) - mają firmware
przeznaczony do konkretnego producenta i konkretnych modeli
2/ w sprzęcie serwerowym sterowniki RAID - raczej nie pójdzie np. PERC w
serwerze IBM.

Nie można porównywać Della do Sony Vaio, który miotał się i co chwilę
wsadzał do sprzętu co innego, ponadto sprzęt ten często był niewerwisowalny
choćby ze względu pa RAM w SMD.

Siedzę w sprzęcie od przełomu lat 80/90, więc nieco rozeznania mam.
Oczywiście nie wiem wszystkiego, bo sprzęt zamawiam wyłącznie pod konkretne
zamówienia. Ale coraz rzadziej robię składaki - tylko pod konkretne
potrzeby, jak np. montaż filmów.

Zresztą w przypadku Della też można zrobić "składak" zarówno w przypadku
serwera (co jest oczywiste), jak i w przypadku zwykłych komputerów bądź
laptopów. Dell na swoich stronach udostępnia konfigurator, gdzie można
wybrać praktycznie wszystko począwszy od obudowy przez proc, ram i płytę,
skończywszy na kablach, myszach i nawet naklejkach na obudowie i kartonie
wysyłkowym.

--
Pozdrawiam.

Adam