Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Odświeżanie SSD

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Odświeżanie SSD
From: pueblo <nomail@nomail.pl>
Date: Wed, 25 Jan 2023 11:33:51 +0100
W dniu 2023-01-24 o 15:40, pioruns pisze:
On Mon, 23 Jan 2023 19:58:12 -0800 (PST), ptoki (ptoki) wrote:

Czy linux robi trim dobrze? Mysle ze nie, Pisalem kiedys z gostkiem
ktory to pisal i nawet on nie do konca rozumial co to narzedzie
wypisuje/robi w kontekscie tego co robi system.

TRIM w Linux dziala bardzo dobrze. Obecnie nie zaleca sie uzywac discarda
dynamicznego, nie jest on domyslna opcja (nie wiem czy kiedykolwiek byla).
Bo byc moze o tej opcji mowisz, ze nie jest ona zbyt dobra. TRIM przy
kazdym skasowaniu pliku degraduje predkosc, teraz sie tego nie uzywa.
Wystarczy TRIM raz na tydzien calej partycji.

$ systemctl status fstrim.timer
○ fstrim.timer - Discard unused blocks once a week
      Loaded: loaded (/lib/systemd/system/fstrim.timer; disabled; preset:
enabled)
      Active: inactive (dead)
     Trigger: n/a
    Triggers: ● fstrim.service
        Docs: man:fstrim

Ok, widzę, że zdania są podzielone, więc odpuszczę na razie większe eksperymenty. Spróbuję tylko użyć w takim razie tego fstrim z bootowalnego minta. To raczej nie zaszkodzi, prawda? Fstrim /dev/sdX wystarczy, żeby zajął się całym dyskiem, żadne inne opcje niepotrzebne? Swoją drogą ten dysk, czy laptop miał dziwną przypadłość. Testowałem go po zakupie paroma benchmarkami i spod WinPe Strelca miał te deklarowane parametry R/W w okolicach 500 Mib/s Po tym jak zainstalowałem tam win10 za każdym razem zapis wypadał niemal o połowę wolniej - znaczy test spod zainstalowanego windowsa. Specjalnie upewniałem się, czy żadne inne procesy nie obciążają w tym czasie CPU, czy dysku, wyłączałem defendera - i tak było wolniej niż spod bootowanego z pena systemu. Wszystkie sterowniki też wydawały się ok.