Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Odświeżanie SSD

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Odświeżanie SSD
From: "ptoki (ptoki)" <sczygiel@gmail.com>
Date: Mon, 23 Jan 2023 01:41:02 -0800 (PST)
sobota, 21 stycznia 2023 o 14:31:35 UTC-6 _Master_ napisał(a):
> Nie dziaduj. Dyski to najczęściej psujące się urządzenia. One mają się
> psuć ;-)
>
> Zrób kolejnego klona/kopię na nowszym szybszym za parę złotych jak się
> boisz o jego "stan"
>
> Żadne "odświeżanie" nie zagwarantuje ci ochrony danych a szybszy nie będzie.
>
> Tobie ma być dobrze a nie dyskowi ;-)

Niedobrze radzisz.

Bez wchodzenia w detale:

1. SSD jak nie ma robionego poprawnie trima to mu wydajnosc i trwalosc spada
2. Winda robi trim kiepsko.
3. Linux robi trim kiepsko.
4. Puszczanie klona dysku i nie zrobienie potem baloon file  i umozliwienie
zrobienia trima to delikatnie mowiac noz w plecy dyska.
5. Popularna propaganda brzmi "usergupi, napewno pelny dysk mial". Co jest
smieszne i straszne jednoczesnie.
6. Nawet jak user nie zapelni dyska to kiepski trim mu przynajmniej wydajnosc
do smiesznych wartosci obnizy.
7. "Odswierzenie" polega na discardowaniu blokow  w ssd. To jest szansa na to
aby kontroler sobie uzmyslowil ze te zera co tam ktos lata temu za pomoca dd
wrzucil to nie byly zera a pusta przestrzen.
8. Sytuacji kiedy trim nie ma szansy sie odbyc nawet w normalnie uzywanym
systemie jest masa. dd jest jednym, fromat bez erase na starszych systemach
jest drugim (nie wiem nawet czy dzisiejsze OS-y robia blkdiscard po zalozeniu
partycji i jej formacie.