Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Odświeżanie SSD

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Odświeżanie SSD
From: "ptoki (ptoki)" <sczygiel@gmail.com>
Date: Mon, 23 Jan 2023 01:49:04 -0800 (PST)

> A co ma do tego secure erase czy blok discard?
>
> Słuchaj, ja Cię mogę spokojnie z takim dd poprowadzić, ale nie do
> końca rozumiem co właściwie chcesz zrobić.

Nikogo nigdzie nie prowadz. Bo widac ze nie bardzo rozumiesz o czym piszesz.

dd zapisze obraz dysku a kontroler dostanie informacje ze caly obszar zapisany
przez dd jest teraz uzyty mimo ze zawiera pusta przestrzen w filesystemie.
Z powodu tego trim nawet jak dziala ok to nie zwolni tej przestrzeni,
szczegolnie jak user zaufa metodzie sugerowanej i nie zapisze wiecej niz 70%
dysku.
kontroler i tak bedzie zakladal ze caly dysk jest uzyty.

blkdiscard na uzywanym dysku resetuje mape uzycia dysku w kontrolerze. Stosuje
sie go przy inicjalizacji od zera. Nie daje sie latwo uzyc przy dysku z danymi.

Po uzyciu blkdiscrd mozna uzyc normalnego instalatora systemu i bedzie z
grubsza ok.

Jak sie jednak wtedy zrobi dd to nalezy zrobic po tym  baloon file, skasowac je
i uzyc trima. Wtedy jest szansa ze kontroler dysku dobrze zarzadzi uzyciem i
pozostanie szybki.

PS
ssd w dobrym stanie ma plaska charakterystyke wydajnosci. Jesli na wykresie sa
spadki to znaczy ze kontroler nie umial dobrze zarzadzic przestrzenia w
przeszlosci. Metoda sprawdzenia jest trywialna.