Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] ThinkPad x201 nie ładuje akumulatora

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] ThinkPad x201 nie ładuje akumulatora
From: Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
Date: Thu, 22 Dec 2022 13:33:21 +0100
Od lat wiernie służy mi laptop ThinkPad x201. Pomimo wieku jego parametry są wciąż w zupełności wystarczające do większości codziennych zastosowań (zwłaszcza, że do poważniejszych prac mam stacjonarna stację roboczą).

Jakiś czas temu coś zaczęło się dziać z oryginalną baterią. Niby trzymała jeszcze dość długo, jednak raz na jakiś czas laptop sam z siebie wyłączał się, jakby nagle został odcięty dopływ prądu. Działo się to tylko na zasilaniu z akumulatora - nigdy nie zaobserwowałem takiego objawu przy zasilaniu sieciowym. Uznałem, że winę ponosi degradacja leciwego akumulatora. Kiedy ten przestał się zupełnie ładować, zamówiłem nowy.

Po wymianie problem zniknął i przez kilka ostatnich miesięcy samoczynny zanik zasilania nie pojawił się ani razu. Jednak przed około tygodniem komputer przestał ładować tę nową baterię i od tego czasu nie może ona zostać naładowana. Laptop działa na zasilaniu sieciowym, ale system informuje, że akumulator nie jest ładowany. Na obudowie miga na pomarańczowo dioda z ikoną baterii.

Próbowałem metody z wyjęciem akumulatora na dłuższą chwilę, ale w niczym to nie pomogło. Mierzyłem napięcie na nieobciążonym zasilaczu - daje 20V.

Od czego mógłbym zacząć diagnozowanie problemu? W miarę możliwości chciałbym przywrócić komputer do stanu pełnej użyteczności.