Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Nekrolog

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Nekrolog
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Fri, 8 Jul 2022 01:25:46 +0200
Po niemal 14 latach (z przerwami na naprawy) wiernej [ciekawe komu?]
służby odszedł sługa pański, [każdy sługa ma pana, więc każdy sługa
jest pańskim sługą] znany wszystkim i ogromnie lubiany Fujitsu-Siemens,
o czym informuje w żalu pogrążony Eneuel...

Chlip, chlip... [trudno mi powstrzymać emocje]

07 lipca (czyli 07 miesiąca roku) po godzinie 19 (czyli
po godzinie 7 wieczorem) a przed 20 godziną...

Chlip, chlip...

Akurat wtedy, gdy uporządkowałem zawartość dysków... Z ciekawości
odpaliłem Easeusa, który zaproponował uaktualnienie -- uaktualniłem,
uporządkowałem w nim to i owo, odpaliłem i... Oczom mym ukazał się
biały ekran, do tej pory nie notowany przeze mnie...

Ati Radeon nie wytrzymał trudów eksploatacyjnych... Po ponownym
uruchomieniu komputera monitor laptopa nie pokazuje niczego,
więc podłączyłem zewnętrzny monitor...

Tego dnia laptop już pracował od wielu godzin.

Na ekranie BIOSa widać pionowe artefakty, WXP i 64W10 nie chcą
startować w zwykłym trybie -- awaryjnego nie próbowałem, ale
autonomiczny AOMEI pracuje poprawnie w trybie graficznym -- nie
wiem, jakim trybie dokładnie, ale pracuje poprawnie...

12 sierpnia minęłoby 14 lat od dnia kupna F-S... Chlip, chlip...

Mam papierowe potwierdzenie kupna z 12 sierpnia 2008 roku...

-=-

Zastanawiam się nad wpływem wilgoci na GPU ATI Radeona...

Pod laptopem umieszczałem zmrożone pojemniki z żelem, na których
zbierały się krople wody, które co jakiś czas usuwałem ręcznikami...

Zastanawiam się nad wpływem wysokiej temperatury -- laptop zwykle
przegrzewał się.

Zastanawiam się nad wpływem [raczej nad upływem?] czasu...

Zastanawiam się nad zakupem kolejnego... Może poleasingowego?...

-=-

Uzyskuję ponad 100 MB/s w zapisie na Acerze (na F-S była przejściówka
SATA-PATA_UDMA_5 obcinająca do 80 MB/s) z dysku na dysk a nawet znacznie
więcej niż 100 MB/s, ale to wynik tak sobie prawdziwy, jako że: tylko na
początku dysków, z ciągłym miejscem na docelowym dysku, na odciążonym
komputerze itd...

Kompresja NTFS daje drastyczne zmniejszenie tej szybkości, ale paradoksalnie
zwiększa szybkość pracy komputera z uwagi na zmniejszenie opóźnień, które są
kluczowe pod Windows10... Przy małych plikach (a takimi właśnie zapycha się
64Win10) transfer ma nikłe znaczenie a czas dostępu -- ogromne... Także
kopiowanie całych partycji jest szybsze wówczas, gdy pliki są skompresowane,
co akurat nie dziwi...

-=-

Ciekawostka -- AOMEI nie potrafił przesunąć/wyrównać partycji na Acerze.
Po pierwszym przebiegu miałem offset 4095 :) bajtów. kolejny (też za
sprawą AOMEI) dał 8191. :) Trzeciego nie próbowałem tym programem, lecz
uruchomiłem MiniTool -- by uzyskać dobry efekt.

Tenże AOMEI nie potrafił też przesunąć dwóch systemowych partycji WXP
na F-S, uporczywie zgłaszając jakiś logiczny błąd FSemów, których to
błędów nie zdołałem wyeliminować...

-=-

Mam jeszcze chodzące WXP na VBoxie pod 64W10 na Acerze...

-=-

W wolnej chwili być może rozkręcę kolejny raz F-S, by poszukać
korozyjnych śladów... Komputer był jeszcze w doskonałej formie:

- tylko jeden zawias zupełnie połamany
  (klapa już była zupełnie luźna, ale można ją było o coś oprzeć)
- klawiatura mocno sfatygowana od lat
- akumulator zużył się ponad dziesięć lat temu
- gniazdo zasilania wyprowadzone na zewnątrz laptopa
- zaledwie kilka pęknięć obudowy
- niestabilne gniazdo karty pamięci
- plamy na ekranie po zalaniu (ponad dziesięć
  lat temu) wodą podczas czyszczenia ekranu
- czasami ;) monitor tracił podświetlanie
  (trzeba było pomachać klapą)
- po uruchomieniu Opery CPU zwykle miał jeszcze
  1% czy 2% zapasu (właśnie dlatego chętnie
  rozkompresowałem wszystko, by odciążyć CPU; być może za późno)
- mikrowłącznik włączający całość już szwankował
  (wymieniłem go niedawno, ale najwyraźniej ten nowy był słabej jakości)
- mikrowłącznik prawego myszy szwankował zupełnie
  (wymieniłem go później niż włączający całość)
- dongiel DVB-T stał się niezbyt użyteczny

-=-

F-S traciłem wielokrotnie, ale za każdym razem powracał do żywych...
Teraz chyba będzie problem... Może przelutować kartę?... Pistoletowe
lutownice mam aż dwie... ;) Cynę i pastę też znajdę...

-=-

Rzecz jasna nie winię EaseUSa o czynną napaść na F-S, ale
laptop padł jakby właśnie dlatego, że uruchomiłem ten program...
Uruchomiłem EaseUSa pod 64W10 -- zdecydowanie stabilnie pracującym,
całkowicie zaktualizowanym i akurat wówczas pracującym tylko z tymże
Easeusem, jako że szykowałem się do przebootowania komputera...

Po uruchomieniu EaseUSa pojawił się jakiś ,,plakat'' z którego
treścią próbowałem uważnie zapoznać się i spod którego odpaliłem
program właściwy... Efektów tego właściwego już nie zobaczyłem...

-=-

Na Acerze 06 lipca zanotowałem artefakt -- pstrokaty
prostokąt ~(13mm na 13mm) który zniknął po restarcie laptopa...

-=-

W trakcie dekompresowania systemowej partycji WXP uruchomiłem
program pokazujący offset partycji w liczbach -- WXP natychmiast
padł, zaś dekompresowana partycja uległa uszkodzeniu takiemu, że
Ati Radeon zgłaszał jakiś problem... Rzecz miała swe miejsce
przed paroma dniami. Partycję skasowałem a w jej miejsce
wrzuciłem inną z WXP...

Miałem niedawno też inną awarię -- straciłem partycję 64W10 na
SSHD wyjętym z Acera i podczepionym via USB-2 do F-S. Do awarii
doszło dlatego, że połączenia USB nie było stabilne... Partycja
nie była potrzebna (została wcześniej skopiowana na dysk, który
od tygodni pracuje w Acerze) ale posłużyła do eksperymentowania
z offsetem...

Straciłem też jedną z czterech kopii tej (z SSHD) partycji -- podczas
próby dogadania się z drukarką Canona. :) Drukarka już jest widziana
przez router Tendy, nadal nie jest widziana przez soft Canona i nadal
nie wie, czy jest na adresie 6.6.1.6 czy na 6.6.1.14, ;) ale pracuje
poprawnie i uruchamia się bez wciskania włącznika, po otrzymaniu
zlecenia (drukowania, skanowania, konfigurowania) z laptopa...

Canon zdecydowanie lubi niepotrzebne przelewanie (choćby podczas
rekonfigurowania czy skanowania) atramentu i tuszu z pojemników
do pampersa...

-=-

Przed laty tak padł HDD Seagate, że uszkodzeniu uległ plik
obsługujący Ati Radeona...

--=--

Nie za wiele tych problemów z grafiką?

-=-

Więc jeszcze jeden... PhotoShop pod WXP nie współpracował poprawnie
z tym Ati Radeonem. Próba wykorzystania dopalaczy Ati Radeona dawała
właśnie artefakty, ale tylko pod tymże PSem... Pod 64W10 na F-S też
miałem PSa (CC) ale nie pamiętam, czy próbowałem tam szczęścia
z dopalaczem Ati Radeona... Pod 64W10 na Acerze z NVidią CC nie
wykazuje problemów...

-=-

Tak oto odszedł kolejny, jeden z ostatnich świadków ;) rodzinnej firmy Elis.
Jeszcze jeden blaszak (pracuje pod WXP u ojca -- 64W10 nie chciał tam pracować)
i ogryzek drukarki HP... [i trochę długów pozostawionych przez tę firmę...]

--