Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Raz jeszcze Acer Aspire 3 A317-33

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Raz jeszcze Acer Aspire 3 A317-33
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Sat, 9 Jul 2022 23:38:10 +0200

"m4rkiz" tacpmq$tm9$1$m4rkiz@news.chmurka.net

   https://store.acer.com/pl-pl/acer-aspire-3-laptop-a317-33-srebrny

procek mimo że pewnie energooszczędny

10 nm
Odpoczywać potrafi, ale chyba ma jakieś trudności z racjonowaniem taktowania...

wygląda w benchmarkach mało wydajnie jak na dzisiejsze standardy

Jak to Pentium... Takie coś jak Celeron, jak duży Atom...
Ale keszu ma więcej niż i5 7200 w Acerze...
Ma 4 rdzenie -- i 4 wątki.
(i5 7200 ma 2 rdzenie i 4 wątki)

Częstotliwość taktowania całkiem spora...
[jak na Atomy i Celerony]

nie przepadam też za klawiaturami wyspowymi a już zwłaszcza za dzielonymi
klawiszami strzałek

Mnie podoba się wyspiarstwo...
Ogólnie do klawiatur przykładam taką sobie wagę,
ale dzięki za spostrzeżenia... Przyjrzę się uważniej...

Wpadł mi w oko, bo jest tani...
Później okazało się, że jest duży -- 17".
Ale jeśli coś jest zbyt tanie, to może być wybrakowane...
Ma ekran IPS... Wygląda bardzo przyzwoicie -- pomijając dziwny zawias...

Jest jeszcze jakiś kod na 10% -- ale chyba nie łączy się z o[d]pustem 400 zł...

na allegro używane - w podobno

Podobno?...

idealnym stanie - 800 taniej, spora utrata wartości zaraz po rozpakowaniu

Trochę podejrzane...

Może warto wziąć takie coś, ale z lepszym CPU?

ja bym tego nie kupił, ale raczej nie jestem miarodajny bo ostatni nowy laptop kupiłem kilkanaście lat temu, od tego czasu z laptopów tylko poleasingowe thinkpady

Ile ich kupiłeś w tym czasie?
Jak długo żyją po kupnie?
Czy są jakieś pułapki?

Najchętniej bym kupił
- z miejscem na dwa HDD
lub
- z HDD i z optycznym napędem, który
  by zamienił na dodatkowy HDD...

Miałeś Win11? Pewnie nie, skoro nie kupujesz nowych...
Chcę wiedzieć, o ile W11 więcej żre dysku i procesorów niż 64W10...

-=-

Na Acerze brak dedykowanego GPU byłby bardzo smutny!
(być może wbrew pozorom -- albowiem nie gram w żadne gry GPUżerne)
Ciekawe, jak by było z tym Aspire3 i jego srebrnym Pentium...
[srebrne Pentium? -- to jakaś zamierzchła przeszłość...
srebrowa fotografia?... Pentium, nie i5?... może 486DX80?]

Na Acerze i5 7200 czasami dobija do 100%; znów, jak za dawnych
czasów -- nie dyski są wąskim gardłem, ale CPU i magistrale
oraz RAM, choć startuję 64W10 z HDD, nie z SSD...

Co jakiś czas zerkam -- oba HDD zwykle pracują najwyżej na paru% obciążenia...

Zwykle najwyżej? ;) Zwykle są zajęte w granicach (0-4)%...
Oczywiście można te dyski zapchać -- ale w normalnej pracy
NAPRAWDĘ nie ma powodu do stosowania SSD jako dysku systemowego...

SSHD jest pomyłką! (może nie umiałem z niego korzystać?
Może trzeba jakoś specjalnie zrekonfigurować jego obsługę?...)

-=-

F-S wytrzymał kilkanaście lat... Blaszaki jeszcze dłużej -- ale
dlatego, że były krótko eksploatowane i łatwiej je reperować...
Gdyby GPU w F-S był wymienny bez lutowania -- spróbowałbym
szczęścia... Takoż z RAMkami GPU...

Za każdym razem, gdy wchodzę pod WXP -- przywracam do życia wspomnienia
z lat używania tegoż WXP... Wcale nie są to fajne wspomnienia...

Pod 64W10 było już lepiej... Lepszej jakości soft, mniej śmieci,
mniej wspomnień... Na Athlonie było jeszcze więcej programów
niż na Fujitsu-Siemensie... Człek z czasem leniwieje...
Obywa się bez różnych dodatków...

Smutne były pojemniki z mrożonym żelem lub niespodziewane
zwiechy -- najwyraźniej spowodowane przegrzaniem...

- na pojemnikach nie było zwiech (była jedna -- ostatnia, gdy padła grafika)
- raz F-S wywrócił się tuż po wystartowaniu (zwykle zdarzało się to tuż po
  wybudzeniu lub odhibernowaniu i szybkim przejściu do głębokiego obciążania:
  CPU i GPU oraz dysków)
- prawdopodobieństwo padu było bardzo małe, jeśli laptop pracował
  po wybudzeniu lub odhibernowaniu kilka minut na luzie, bez
  głębokiego obciążania
- pady zwykle miały miejsce zaraz po wejściu wentylatora na najwyższe
  obroty (jakby wentylator za późno wchodził na najwyższe obroty)
- zmuszanie wentylatora (stosownym softem) do ciągłej pracy na
  wysokich obrotach skutecznie zmniejszało prawdopodobieństwo padu
- przeczyszczenie (odkurzaczem) chłodnicy dawało bardzo dobre efekty na
  jakiś czas (najlepiej byłoby czyścić co parę dni; podczas czyszczenia
  należy zablokować wentylator, czyli czyszczenie podczas pracy laptopa
  odpada, co skutecznie zniechęca)

-=-

Dzięki za info -- proszę o więcej spostrzeżeń, refleksji itp...

--