Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Format karty SD

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Format karty SD
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Sun, 06 Mar 2022 01:17:41 GMT
On 2022-03-05, ansajawruk@polbox.com <ansajawruk@polbox.com> wrote:
> Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 04 Mar 2022 22:42:43 GMT
>  doszła do mnie wiadomość  <DBwUJ.192097$TXc5.15939@fx14.ams1>
>  od Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>  :

> Mało danych, pewnie najlepiej by było potestować takie karty w
> kamerach pracujących 24h/dobę, to może być pogrom dla zwykłych kart
> konsumenckich(temperatury pracy, odporność na zalanie czy odporność na
> promieniowanie jonizujące też się liczą, jeśli ktoś nagrywa w
> Czarnobylu w strefie zakazanej).

Albo pod system plików /tmp swap na jakiejś Malinie. W sumie ciekawe,
mam parę takich Malin, które chodziły na kartach konsumenckich ze 2-3
lata...
Ale to trochę inny scenariusz niż każdorazowo dopełniąć kartę po korek.

> [...]
> P/E(program/erase).
>
> Dodatkowo, do kart industrial i endurance producenci dodają programy,
> mogący zbadać kondycję kart(taki uproszczony SMART).
>
> https://www.kingston.com/en/memory-cards/industrial-grade-microsd-uhs-i-u3
>
> Co ciekawe, karty industrial i endurance mają 3-5 lat gwarancji,
> natomiast konsumenckie "lifetime", karty konsumenckie w zasadzie
> przeznaczone są do okazyjnego nagrywania zdjęć i filmów w aparacie czy
> skopiowania czegoś znajomym, więc ilość danych, jaka przez nie
> przechodzi, jest znikoma i okres gwarancyjny na nie jest kosmiczny.

To trochę tak, jak w dawnych czasach błony fotograficzne typu
professional do zdjęć barwnych miały dużo krótszy czas przydatności niż
konsumenckie. Trudniej było utrzymać przyżeczone parametry kolorów w
dłuższym czasie.

> Gdzieś mi też mignęło, że Samsung uwala gwarancję na karty
> konsumenckie pracujące w rejestratorach(pewnie jakoś odczytują z nich
> ilość cykli P/E).

Karty są w tej chwili tak tanie, że człowiek ma wątpliwości czy warto
się użerać za te kilkadziesiąt pln. Własny czas też kosztuje.

Kupiłem swojego czasu Samsungi PRO Endurance 128GB za ca 90zł i SanDiski
High Endurance 64GB za ca 30zł, z tym, że kupiłem w nadziei, nie tyle na
większą odporność na jakiś masywny zapis danych, a na trwałość ogólną
(lepszą retencją danych w dłuższym czasie i gorszych warunkach). Czy to
jest poprawne założenie? W amatorskich kamerach, czy aparatach taka
karta starcza obecnie na dość długo. Cena jest taka, że nie ma sensu jej
zmazywać a można sobie odłożyć do suszarki jako oryginał a wziąć
następną.

--
Marcin