Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] SSD, smart, wear leveling i inne bzdury... co jest grane?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] SSD, smart, wear leveling i inne bzdury... co jest grane?
From: ansajawruk@polbox.com
Date: Mon, 14 Feb 2022 19:36:56 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 14 Feb 2022 19:04:19 +0100
 doszła do mnie wiadomość <620a99a3$0$6634$65785112@news.neostrada.pl>
 od Roman Tyczka <romantyczka@hate.you.spammer>  :

> [...]
>Wydaje mi się, że tu brakuje jednej prostej rzeczy. Softwaru, który
>podobnie jak defragmentator HDD, raz na jakiś czas "zamiesza" blokami na
>dysku przerzucając je z miejsca obciążonego do miejsca mało
>użytkowanego. Taki soft pracowałby sobie w tle i by często dręczone
>bloki "zamieniał" z blokami od dawna nietykanymi, przezroczyście dla SO,
>tak, żeby nie było tego widać. To imho powinien robić firmware dysku,
>czemu nie robi nie mam pojęcia. Wtedy nie trzeba by było trzymać 30%
>wolnego miejsca a raz w roku robić trimowej czystki.

Alesz firmware dysku potrafi tak robić, o ile ma zaimplementowane
odpowiednie procedury(wear leveling static/dynamic i wiele odmian).
Domowe dyski mają być tanie, a profesionelne muszą czymś się od nich
różnić, zobacz sobie ile OP mają profesjonalne dyski, 30% i więcej(za
wyjątkiem, chyba, Optane, te zdaje się nie potrzebują OP).

>[...]
>
>Nie sądzisz że to jest patologia? Mam co pół roku tracić pół dnia na
>pałowanie z dyskiem, bo inaczej padnie? A kto mi za te pół dnia zapłaci?
>Producent dysku?
>No offense, to nie do Ciebie żal czy zarzut, tylko do technologii,
>marketingu i ściemy.

Zawsze możesz kupić dysk 2x większy i spartycjonować tylko połowę, ale
to nie załatwi sprawy do końca, bo dyski profesjonalne mają
selekcjonowane komponenty i dużo lepsze płytki drukowane, lepsze
spoiwo i zabezpieczenia przed zanikiem zasilania oraz specjalny
firmware, dający sobie radę w sytuacjach awaryjnych.
Coś za coś.
Wygląda na to, że najlepiej Optane kupić, ale to może sporo
kosztować(Intel olał rynek konsumencki).

--
Szwambuł Trantiputl
Inter stercus/faeces et urinam nascimur