Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] SSD, smart, wear leveling i inne bzdury... co jest grane?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] SSD, smart, wear leveling i inne bzdury... co jest grane?
From: ptoki <sczygiel@gmail.com>
Date: Mon, 14 Feb 2022 08:29:23 -0800 (PST)
poniedziałek, 14 lutego 2022 o 04:08:32 UTC-6 Roman Tyczka napisał(a):
> [...]
>
> Parę dni temu zamieściłem tutaj wątek o zdychającym dysku Crucial BX500.
> Dysk używany przez dziecko do grania/youtuba/discorda.
> Jednym z wniosków było to co napisał kolega ptoki:
>
> "No i na koniec, powodem nadmiernego zuzycia moglo byc tez to ze
> pracowal bardzo zapelniony. Wtedy czesc jego komorek byla bardziej
> zuzyta niz reszta a firmware raportuje ten pesymistyczny wariant."
>
> Mogło tak być, że dysk był napełniony pod korek, nie przeczę. Ja się
> jednak pytam co na to pieprzony wear leveling? On ponoć ma temu
> przeciwdziałać i ma rozpraszać zapisy na wszystkie komórki.

Pomalu jak krowie na rowie w maju na zielonej trawie: :)
Wear leveling dziala za pomoca uzywania nieuzywanych komorek do rozkladania
zapisow tak aby nie bylo ich za duzo w jednym miejscu.

Masz dysk 100 komorkowy. Kazda z nich moze byc zapisana 10 razy i umiera.

I teraz:
Masz dysk pusty. Zapisujesz jedna komorke. Zapisze sie w pierwszej i jej
licznik podniesie sie do 1.
Bez wear levelingu kolejny zapis tej samej komorki sprawi eze licznik podniesie
sie do 2.
Po 10 zapisach komorka umiera i (w uproszczeniu) dysk jest do wyrzucenia.

Wear leveling sprawia ze drugi zapis nie trafi do komorki 1 tylko do tej z
numerem 2.
I tak wszystkie zapisy poleca po kazdej komorce. Mozesz zapisac je 1000 razy i
dopiero wtedy dysk odmowi posluszenstwa (z grubsza).

Jak msz komorki 1-80 zapisane i ich nie ruszasz to wear leveling ma tylko 20 do
dyspozycji. Czyli 200 zapisow i dysk pada.

Jak dysk byl zajety w pelni to zapisy szly na bardzo mala ilosc komorek i te
sie "wytarly"

Troche podobnie jak zle ystawiony kat kol albo zle napompowane opony. Wytrze
sie szybko w jednym miejscu i w sumie cala opona do wywalenia. A w praktyce
dwie bo druga strone tez bylo by warto dac nowa albo podobna do nowej...

> [...]
> cały czas, podczas gdy inne nie są używane) producenci stosują tzw.
> Wear-Leveling-Algorithms do równomiernego rozprowadzania danych przez
> kontroler pomiędzy wszystkie komórki." (1)
>
> Ale tak na logikę i opierając się na tym co napisał ptoki, być może
> rzeczywiście wear leveling nie operuje na wszystkich blokach tylko na
> wolnych blokach, bo wszak gdyby miał operować na wszystkich, także tych
> już zapisanych, musiałby je w czasie pracy bez przerwy przenosić po
> dysku, czyli nawet nieużywany plik niejako wędrowałby fragmentami
> (blokami) po powierzchni dysku. Ale czy tak jest? Nie wiem.

Z grubsza tak.

> Z drugiej strony powszechne jest stwierdzenie, że dysk SSD "lubi", żeby
> mu zostawić 10% wolnej przestrzeni, wtedy działa sprawnie. To by
> świadczyło o gorszym scenariuszu, czyli, że wszelkie zapisy na dysk
> bombardują tylko te 10% wolnej przestrzeni. Jak się łatwo domyśleć
> zabicie 10% dysku będzie dramatycznie szybkie, zwłaszcza, gdy się weźmie
> pod uwagę cache przeglądarek i plik wymiany. A po zabiciu tych 10% cały
> dysk jest do wyrzucenia, mimo że 90% jego powierzchni była zapisana RAZ.

Tak.
Ja bym nawet powiedzial ze 30% wolnego to taki optymalny punkt.

> I teraz mam drug dysk (WDC WDS240G2G0A), smart nie narzeka, tylko
> pokazuje, że jest 91% żywotności, przy czym jednocześnie pokazuje, że dysk:
> - odczytał 6859 GB
> - zapisał 8916 GB

Akurat Ten parametr to czasem pokazuje ile sie zuzylo albo ile jest jeszcze nie
zuzyte. Trza dokladnie sprawdzic dla danego dysku, programy smart nie zawsze
wiedza jak to nazwac/zinterpretowac.

> Dysk pracuje od początku pod Win10, służy do przeglądania www,
> thunderbirda i worda, już pominę milczeniem, że liczba zapisów jest
> wyższa niż odczytów.
Cache przegladarki. Niestety taki urok standardowych ustawien. System trzyma w
buforach to co zapisane wiec nie czyta.

> Ale spytam czy 7TB zapisanych danych mogło zabić
> prawie 10% żywotności? Nie znalazłem jaki TBW ma ten dysk, WD się tym
> nie chwali, więc może rzeczywiście jest to dno.

Roznie jest. Moze byc tak ze to nie liczba zapisow zabila dysk a po prostu
jakosc komorek w chipie. Jakas slabsza seria sie trafila albo ten chip
slabszy...
Taki urok SSD. Z hdd tez troche podobnie. Jeden dziala i ma sie ok, statsy
czyste. A drugi od razu rzuca realokacjami i bledami. Moze mu sie paproch
trafil a moze gorzej napylony proszek magnetyczny. Kij wi.
Taki urok, trza dogladac trzody.

> [...]
> 200 zapisał 187 TB i 280 TB, czyli ponad 2,5 raza więcej, niż obiecywano.
> Samsung SSD 850 PRO osiągnął wyniki 9,1 PB zapisu danych! To aż 60 razy
> więcej niż podaje producent. Tańszy nośnik Samsunga, Samsung SSD 750 Evo
> był w stanie zapisać 1,2 PB danych, co w teorii oznacza ponad 80 lat
> ciągłego zapisywania dysku danymi." (1)
>
> Czyli niby dyski powinny wytrzymywać więcej, ale czy tak jest? Dysk
> Crucial z poprzedniego posta jest zabity, ten WD o którym tutaj piszę
> jeszcze żyje, ale ma dziwne wyniki wydajności w testach:
>
> W crystal disk info jest jeszcze w miarę ok:

Tu nie widac wiele.

> ale w HDTune jest dramat, zachowuje się jak HDD:
>
> https://i.imgur.com/2ZKCvDp.png

A tu widac to co pisalem. Trzeba zgrac dane, puscic trim na calosci i wtedy
znowu bedzie szybki.

> W obu przypadkach dysków za nimi stoi Windows 10, nie wiem, może on ma
> jakiś szczególny dar do mordowania dysków, a może jak pisał ptoki to
> współczesne aplikacje srają logami/cachem jak potłuczone i to jest
> przyczyną zabijania. Może też z tym wear leveling jest jednak ściema i
> naprawdę raz zapisany plik (a takich jest zawsze większość) blokują
> możliwość wykorzystaniach tych bloków i sama idea tych dysków do
> domowych zastosowań jest błędna? Może to ma sens w przypadku, gdy
> wszystkie piki na dysku rotują i są co jakiś czas nadpisywane.

Moze tez ten windows trima nie robil jak powinien. Wtedy dysk niewinny...

> Pytanie, żeby nie było, że tylko narzekam:
>
> Wracam do tego dysku WD i Windows 10, bo jest dziwna rzecz z tym
> lapkiem. Komputer zachowuje się tak jakby dysk był jednozadaniowy. Czyli
> jak trwa jakaś dłuższa operacja na dysku, np. test HDTune lub kopiowanie
> wielkiego pliku to gdy w takim momencie kliknę jakąś ikonę i chcę
> odpalić jakiś soft to nic się nie dzieje, aż tamten pierwszy proces się
> skończy. Tak jakby dostęp do dysku był szeregowany. Tak jakby słynne
> IOPS wynosiło 1, a nie kilkadziesiąt tysięcy.

> [...]

Zgraj dane, zrob trima. Po jakims czasie smart moze nawet podniesc zywotnosc
dyska.

No i backupuj. A dyski tanie to sie nie przejmuj.