Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Odswiezenie ssd

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Odswiezenie ssd
From: ptoki <sczygiel@gmail.com>
Date: Mon, 17 Jan 2022 10:14:14 -0800 (PST)
Heja.
Taki moj kul story, moze sie komus przyda.

Dostalem kiedys starenkiego kingstona 120GB. Uzywalem z powodzeniem dosyc dlugo
i bez refleksji. Sporo czasu pracowal prawie pelny.

Ostatnio go chcialem wsadzic gdzies do jakiejs starej maszyny ale stwierdzilem
ze go przetestuje najpierw.

Statsy mial kiepskie. Predkosci mocno fluktuowaly do poziomu 32-60MB/sek
Poszperalem nieco i uzylem tego przepisu:
https://superuser.com/questions/283590/restoring-performance-and-estimating-life-of-a-used-ssd-drive
Tam jest shellowy oneliner generujacy zakresy i kontrolujacy hdparm-a.

Puscilem go tak ze ustawilem 10k sektorow do kasacji i jak przelecial (trwa to
ze 20 sekund) to puscilem jeszcze jeden ale zaczynajac z offsetu -10k od konca
ilosci sektorow lba.

A potem puscilem pare razy benchmark z linuxowych gnomowych disksow.

Ladnie bylo widac jak dysk stopniowo odzyskiwal predkosc od poczatku dysku.
Pierwszy benchmark pokazal transfery na poziomie 200MB/sek (stary komp z core2
duo) az do okolicy 70% dysku
Po chwili (30-40-60 sekund - zalezy jak liczyc) puscilem benchmark ponownie i
wtedy pelna predkosc byla juz w okolicy 90%.

W sumie calosc zajela jakies 10 minut roboty jak juz wiedzialem co i jak.

Uwaga tutaj jest taka ze dane na dysku zostana skasowane totalnie. Wiec metoda
nadaje sie do odnawiania dyskow uprzednio zbackupowanych.

Dodatkowo warto pamietac ze zapisanie ssd za pomoca dd powoduje ze wszystkie
zapisane komorki beda przez kontroler traktowane jako uzyte. Nawet jak nie
bedzie na nich zadnego pliku.
Aby to obejsc nalezy stworzyc duzy plik, zapisac go zerami (nie jestem pewien
jak trim jest ogarniany dla tzw sparse files), skasowac go i potem puscic trim.
Ale to juz inna zabawa.

Niestety ten dysk nie podaje w smarcie za duzo info i nie wiem ile mu zycia
zostalo. Ale performance sie poprawil do poziomow nominalnych.

Tyle mojego kulstory. Moze sie komus przyda.