Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] coś w zamian za kartę graficzną....

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] coś w zamian za kartę graficzną....
From: ansajawruk@polbox.com
Date: Fri, 31 Dec 2021 17:07:48 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 31 Dec 2021 08:23:56 GMT
 doszła do mnie wiadomość  <w6zzJ.866791$XOa8.605692@fx08.ams1>
 od Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>  :
/.../
>Mam posypane archiwa foto z przed ca 15 lat. Nie wiem czy to pamięć czy
>nośniki. Problem na nośniku jestem w stanie zsiagnozować (o ile nie
>wystąpił przed zrobieniem kopii). Problemu z pamięcią nie jestem w inny
>sposób niż wizualnie analizując np. zdjęcie czy odsłuchując plik
>muzyczny. Przy terabajtach takich plików to małopraktyczne. Statystyka
>mówi, że takie flip bity zdarzają się z grubsza raz na
>kilkanaście-kilkadziesiąt godzin na 1GB pamięci. Oznacza to, że np.
>odtwarzając taką XXTB macierz z backupu mam tam prawie na pewno błędy
> [...]

Można włączyć w dyskach funkcję write-read-verify(o ile dyski ją
obsługują) za pomocą hdparm:

 -R     Get/set Write-Read-Verify feature, if the drive supports
        it.  Usage: -R0 (disable) or -R1 (enable).  This feature
        is intended to have the drive firmware automatically read-
        back any data that is written by software, to verifythat
        the data was successfully written.  This is generally
        overkill, and can slow down disk writes by as much as a
        factor of two (or more).

Sprawdzałem przed chwilą pod Windows to samo na jednym ze swoich
dysków(włączyłem w Victori 5.37), zapis typowo 100MiB/s a po włączeniu
zjechało do 25MiB/s.
Nie wiem jak macierz RAID na to zareaguje, ale pewnie spadki będą
podobne(mam nadzieje, że się nie wysypie, nie mam jak sprawdzić).
Więc jeśli ci nie zależy na szybkości, to możesz spróbować dla testu.
Po zapisie dysk czeka jeden obrót talerza, odczytuje dane i porównuje,
co z tym robi po wystąpieniu błędu, to nie wiem.

Inna sprawa to promieniowanie kosmiczne, czujniki dymu, radioaktywna
obudowa, żyły wodne(na to są specjalne maty, po zastosowaniu możesz
zapomnieć o problemie, ewentualnie wór kasztanów z żołędziami w
proporcji 1:3), lekkie trzęsienia ziemi w okolicy, chuczne zabawy...

--
Szwambuł Trantiputl.
Inter stercus/faeces et urinam nascimur