Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] BCD i UEFI

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] BCD i UEFI
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Sat, 27 Nov 2021 23:46:27 +0100

"Eneuel Leszek Ciszewski" snpkqs$kgl$1@gioia.aioe.org

Moje zalecenie:

 - co najmniej dwa osobne, szybkie HDD
   (system tu, aktualizacyjne pliki -- tam)
 - dużo RAMek (co najmniej 16GiB dla 64W10)
 - być może Optane (16GB wystarczy)
 - RAMdysk
 - symlinki

i można żyć bez terabajtów ;) NVMe...
(Optane to też NVMe? -- ale nie terabajty)

Kosa trafiła na kamyk... Aktualizacja do 21H2 zajęła wiele godzin...
Kiedy zgodziłem się na tę aktualizację, myślałem, że (jak zwykle)
będzie trwała nieco tylko dłużej niż chwil kilka... Po kilku
godzinach zostawiłem komputer i poszedłem sobie; niemal dobę
później przebootowałem...

Co daje ta aktualizacja? -- dokładnie nic!
  https://www.benchmark.pl/aktualnosci/windows-10-21h2-do-pobrania.html

Warto chyba przestawiać się na Linuksy...

Rozkład na dwa dyski zezwala na normalne używanie laptopa
podczas aktualizacji, ale duża aktualizacja (następna taka
ma być ponoć dopiero za rok) trwa...

-=-

SATA ma krótką kolejkę, więc natłok zdarzeń blokuje...
HDD ma duże czasy dostępu, więc kolejka szybko nie jest obsługiwana...
Gdyby aktualizacje były rozsądne (dziesiątki i setki plików zamiast
dziesiątek i setek tysięcy) HDD SATA AHCI nie sprawiałby trudności...

PCIe NVMe to zupełnie inna kolejka i inne obciążenie CPU (zwykle
nie tu jest wąskie gardło) a półprzewodnikowe pamięci to krótki
czas dostępu, więc nawet zawalenie zleceniami nie jest straszne...

Tyle tylko, że SSD zużywają się w efekcie zapisywania...

--